Da bi objasnili poreklo prva dva zodijacka dostojanstva, neophodno je da razumemo polaznu ideju. Dva su referentna izvora:Haldejski planetarni poredak i Solarno-Lunarni planetarni sektori u okviru njega. Haldejski poredak, kako mu ime kaze, potice iz oblasti i od naroda drevne Mesopotamije i Vavilona i, zajedno sa zodijakom 12 znakova, predstavlja najstarije, tzv. objaveljene osnove astrologije, koje se ne dovode u pitanje pa se i sve ono sto je iz njega principijelno izvedeno, takodje, nikada ne menja. Ova prva astroloska nacela, kada su dosla u Grcku izmedju VI i IV veka pre nove ere, inspirisala su razvoj grcke filozofije i njen pocetak kroz filozofe prirode, tzv. fizicare i presokratovsku misao. Ove fundamente Grci nikada nisu narusili i iz njih su dalje razvili astrologiju kakvu, u najvecem delu, danas poznajemo. Jedan od prvih grckih filozofa, Tales iz Mileta i sam je bio astrolog i licno je vodio neke astronomske tabele i predvideo jednu eklipsu maja 585. godine p.n.e. Ovo pominjem da bih ukazala na direktnu vezu prve grcke filozofije i astrologije koja se u to vreme tek pojavila u grckoj Maloj Aziji.
Da se vratim Haldejskom poretku. On se zasniva na redosledu planeta koje covek moze videti sa Zemlje u odnosu na njihov prolazak preko neba (u odnosu na zamisljeni obrt oko Zemlje, a stvarni obrt oko Sunca) i ucestalost njihovih izlazaka u istim zodijackim znacima na istoj geografskoj poziciji. Taj poredak izgleda ovako: SA-JU-MA-SO-VE-ME-MO. SA je najudaljenija planetarna sfera pa je SA potrebno najvise vremena da obrne krug u zodijackom smeru (priblizno 28 godina), a MO, najblizoj nebeskoj sferi, granici supralunarnog i sublunarnog dela kosmosa, najmanje (priblizno 28 dana). Ovde vidimo prvu simbolicku vremensku povezanost izmedju prve i zadnje sfere. Drugi izvor zodijackih dostojanstava su dva sektora unutar celog Haldejskog poretka. Kako je SO u sredini, prvi, gornji, spoljasnji, solarni ili muski sektor cine SA, JU i MA, a zenski, unutrasnji, lunarni cine VE, ME i MO. Dakle, po tri planete oko solarnog centra. Luminari odredjuju ove sektore jer se radi o najsjajnijim nebeskim telima koja, zbog takve prirode, imaju poseban metafizicki znacaj koji se prelama kroz brojne simbolike solarnog i lunarnog principa od musko-zensko, otac-majka, svesno-nesvesno, aktivno-pasivno do najvise metafizicke simbolike bozanske manifestacije u vezi sa granicom prema ontoloskom sredistu manifestovanog kosmosa koji predstavlja Zemlja, ispod lunarne sfere.
Domicili su izvedeni na sledeci nacin. Kako su Ca i Le najseverniji znaci (najseverniji jer se na 1. Ca nalazi letnji tropik i tacka u kojoj SO krece ka nebeskom severu) dodeljeni su luminarima. Le, muski znak, muskom SO, a Ca, zenski znak, zenskom MO. Od ove dve zodijacke pozicije izvedeni su dalje solarni i lunarni zodijacki polukrugovi. Solarno ide od Le do Co (zimski i juzni tropik), a od Aq do Ca stoji lunarno zodijacki polukrug tako da se u svakom od polukrugova jedan znak moze pripisati svakoj od 5 planeta od kojih jedan ima aspekt ka SO znaku, a drugi ka MO sedistu dosledno sferama u njihovom kretanju iznetim u Haldejskom poretku. Iz ovog razloga SA pipadaju dva naspramna znaka oko zimskog tropika, Co i Aq jer je SA najudaljenija planetarna sfera od centralnog SO i prvog MO, a ovi znaci su najdalji od njihovih domicila. JU, koji stoji ispod SA sfere prema planetarnom poretku, pripadaju dva susedna znaka od SA sedista, Sa i Pi i on stoji u trigonu prema luminarnim kucama (jedan od izvora JU beneficnosti). Sledeci je MA, posle JU, koji dobija naredne kuce u dva polukruga, Sc i Ar koji stoje u kvadratnom odnosu prema luminarnim domicilima (jedan od izvora MA maleficnosti). Posle MA, prva posle SO koje je u centru, na pocetku lunarnog sektora, stoji VE koja dobija naredna dva znaka prema redosledu, a to su Li i Ta i oni stoje u sekstilu prema luminarnim kucama (jedan od izvora VE beneficnosti). Na kraju ostaje ME, pre granice sa sublunarnim svetom, i njemu pripadaju dva znaka odmah do luminara, Ge i Vi. Ovu cete semu najbolje razumeti prostim crtanjem i povlacenjem poveznih linija. Vrlo lako zaista.
Egzaltacije su izvedene na sledeci nacin. I ovde se krece od luminara, ali, za razliku od domicila gde je referentna, polazna tacka letnji tropik, ovde se polazi od prolecnog ekvinocija na 1. Ar. Iz ovog se razloga ovaj znak dodeljuje SO egzaltaciji jer, posle ove kosmicke tacke, dan postaje duzi, a SO zapocinje svoj tranzit prema muskom, severnom i visem nebeskom polukrugu dok u Li ide suprotno, pa analogno domicilnim vezama, Li postaje znak SA egzaltacije (setite se domicilne opozicije ) jer ova planeta stoji na suprotnom kraju od SO. MO dobija Ta jer, polazeci od Ar gde SO ima egzaltaciju, u Ta MO, posle konjunkcije sa SO u prethodnom znaku, povecava svoje svetlo i, naizgled svoju punocu i tezinu. Ta je sredisnji znak njegove prve faze ako se mlad Mesec uzme na 1. Ar. Ovi znaci luminarnih egzaltacija su referentni zodijacki polaznici za egzaltacije drugih planeta. MA, prvi u spoljasnjem krugu od SO egzaltiran je u Co koji stoji 90 prema SO egzaltaciji. JU, iznad MA sfere, ima egzaltaciju u Ca, takodje 90 prema SO egzaltaciji i 180 prema susednom MA u Haldejskom redu. SA koji sam vec objasnila, stoji 90 prema obe planete spoljasnjeg kruga, MA i JU (Li prema Co i Ca). Primeticete lako da znaci egzaltacija spoljasnjeg planetarnog sektora (od SA do SO) jesu 4 kardinalna znaka i znaka 4 tacke nebeskih "kardinesa" koje sam vec negde pominjala i preko koji se ostvaruju antiscije i kontraantiscije planeta i po dva ekvinocija i tropika. Egzaltacije dve planete lunarnog, unutrasnjeg sektora, izvedene su na sledeci nacin. VE pripada Pi jer je 60 od MO sedista (VE pripada lunarnom sektoru), a ME, jedini koji ostaje, dobija direktnu opoziciju VE bas kao sto MA u odnosu na susednog JU ima egzaltaciju na 180. VE i ME u poretku stoje kao MA i JU i zato je Vi, a ne Ge ujedno domicil i egzaltacija ME. Za redne, egzaktne stepene ovih egzaltacija veruje se da su dati objavom i da se uzimaju kao pravilo u koje se ne sumnja. Nema materijalnih tragova o njihovom poreklu, za razliku od znakova egzaltacija, u smislu astronomske izvedenosti.
Ovo su osnovna zodijacka dostojanstva koju su Grci objasnili na osnovu nebeske geometrije. Hermetizam nezavisno od ovoga pricu o egzaltacijama stavlja u predanje o transcedentnoj astrologiji, vanvremenskoj koja odrazva principe savrsene ljudskosti pre Adamovog pada. To je ono sto spomenuh nekada davno. Ovde se pitanju egzaltacija planeta moze se pristupiti jedino iz perspektive verovanja. Drevni mudraci, dakle astrolozi koji su radili daleko pre Ptolomejevog doba govorili su da je astrologija vestina data covecanstvu otkrovenjem jos u drevnom Vavilonu nekih 3000 p.n.e. Kao takva, astrologija, ili bar njeni osnovni principi, ne mogu biti proizvod ljudskog iskustva vec ontoloskih osnova koje su coveku date i koje on ne moze menjati. Zodijacke egzaltacije su jedna od tri stvari, pored sedam tacaka mudrosti i mundanih planetarnih radovanja, za koje se veruje da su pripadale tzv. andjeoskoj astrologiji, astrologiji koja je postojala pre covekovog pada. Veruje se, zapravo, da egzaltacije predstavljaju mesta na kojima su planete bile pre nego sto ce se materijalni pad desiti. Iz tog razloga astrologija koju poznajemo od najranijih civilizacijskih dana nije do kraja ista sa prvobitnom. Zato se i veruje da egzaltirana planeta predstavlja prenaglaseni i pomalo nerealan kvalitet za razliku od domicilnog zodijackog dostojanstva koje se u potpunosti uklapa u semu tradicionalnog kosmosa, ali semu koja postoji tek posle Moralnog pada. Razlog je u tome sto se kvaliteti koje planete u tim pozicijama simbolizuju ne mogu do perfekcije ostvariti u ovom svetu. Egzaltacijama se,tako,tesko moze naci zakonitost koja bi ih lepo utemeljila u semu logicnu i razumljivu kakva postoji kod domicila, tripliciteta ili lica kao najnizih zodijackih dostojanstava. U prilog ovome idu i, naizgled, nasumicni redni stepeni egzaltacija, poput 27. stepena riba za veneru ili 3. stepana bika za meseca. Nikome nije jasno zasto bas ovi stepeni, a radi se, prema predanju, o tacnim zodijackim pozicijama planeta pre covekovog pada. Ptolomeju, Grku helenskog perioda, nije bilo lako da razume ove premise pa je iz osnova gresio kada je brkao principe ljudske, zemaljske astrologije i astrologije rajske epohe. Na stranu i to sto sam nije bio astrolog vec enciklopedista, neka vrsta opsteobrazovanog svastara toga doba pa mije za cudjenje sto je astrologija koju je afirmisao bila tako doktrinarno siromasna. Ipak, mislim da stepeni egzaltacija imaju nekakve veze sa vaznijim zvezdama zodijackih sazvezdja, ali je tesko ustanoviti tacno sa kojim obzirom na kretanje ove sfere za oko 1lucni* u 72 godine. Ostaje da se nadje odgovor na ovo pitanje.
Kako se izmedju postova umetnula i Frolijeva prica o rajskoj astrologiji, iako verujem da vecina istu razume, ukratko cu samo objasniti da se ovde ne radi o genetliologijskoj, horoskopskoj astrologiji vremenskog kosmosa, kakvu mi primenjujemo, vec izraz simbolizuje stanje covekovo u raju prevedeno na astroloski jezik. Ezgaltacije i domicili jesu simbolicki odrazi ispravnosti covekovog duhovnog integriteta s tim sto domicili pokrivaju vremensku, a egzaltacije transcedentnu dimenziju cevekovog postojanja. Pozicije egzaltacija opisuju astroloskim jezikom takvo stanje. Da se radi o prevremenskoj dimenziji govori i cinjenica da se u slucaju egzaltiranog ME pozicija planeta ne moze, po ovom principu, ostvariti u vremenu jer, ako je SO egzaltirano u Ar, ME ne moze u vremenu biti toliko udaljen od njega jer, znamo svi, da domicili povezuju SO i ME u vremenskom kosmosu na maksimum od nepuna dva znaka. Prica o domicilima i egzaltacijama prevremenskog kosmosa na veoma lep nacin opisao je Dzon na predavanju o fiksnim zvezdama i sazvezdjima. Cetiri kardinesa nebeske sfere, povezujuci se po liniji polariteta, obrazuju krst postojanja. Tropici produzavaju vremensku horizontalu, liniju postojanja posle pada, preko koje se realizuju domicili dok se linija ekvinocija prostire kroz simbolizam vertikale gde se preko iste ostvaruju egzaltacije. Zato su egzaltacije simbolizam individuacije, odnosno, obozenja. Kako se manifestacija ovog principa ostvaruje na nizem , astronomskom nivou objesnjeno je na topiku "Domicili i egzaltacije".
Prica o domicilima i egzaltacijama je ista ona prica o ekvinocijima, tropicima, 4 nebeske tacke SO prekretnica i dve ose nebeskih odraza, tzv. antiscije i kontraantiscije gde se antiscije dovode u vezu sa domicilima i konjunklcijama a kontraantiscije sa egzaltacijama i opozicijama. Zapravo, sve se izvalci iz ove 4 tacke pa tako i zodijacka dostojanstva i aspekti.