Rec temperament derivirana je iz latinskog temperare sa znacenjem izmesati i u ovom kontekstu se originalno odnosi na mesanje (uravnotezavanje) cetiri tradicionalna humora, cetiri telesne tecnosti (crni koler, krv, zuti koler i flegma) na fizickom, mentalnom i emocionalnom nivou licnosti. U savremenom, uzem, znacenju reci temperament leze nasledjem date predispozicije koje se ticu emocionalnog reagovanja i dozivljavanja. U tradiciji, ipak, ovaj pojam se nije jednoobrazno razumevao kroz vekove i nije se kod svih autora ticao emocionalnog dela licnosti. Istorijski gledano za cetiri osnovna tipa licnosti "odgovoran" je Hipokrat koji je jos u 2. v.p.n.e. postavio teoriju prema kojoj odnos telesnih tecnosti odredjuje pravac i kvalitet zelja i nacin ponasanja ljudi. Galen ce cetiri veka posle Hipokrata zakljuciti da, ako krv dominira telom, covek je sangvinican sto znaci strastveno optimistican, ako crna zuc prevladava, onda imamo posla s melanholikom i tuznim raspolozenjem, ako je zuta zuc u pitanju, to je koler i strast u prvom planu, a ako je flegma, onda je mirnoca vodeca osobina o kojoj govorimo. Sangvinija je prema njemu jos i "vesela", melanholija "kontemplativna", koler "zapaljiv, a flegma "lagana".
Rec humor poreklom je iz latinskog u znacenju "tecan, fluidan". Sam pojam ne odnosi se, kako mnogi pogresno veruju, iskljucivo na telesne tecnosti (krv, koler, limfa itd.) vec i na "vode" psihe, odnosno, njene tokove tako da humoralni koncept biva jednako primenjivan u medicinskoj i psiholoskoj astrologiji. Humori, odnosno, elementi u tradicionalnoj medicini predstavljeni su na sledeci nacin:
1. Vatra-koler-zuti koler, telesno pozicioniran u zucnoj kesi. Dvojno izrazavanje je suvo i toplo. Simbol ovog elementa je jednakostarni trougao. Vremenski izrazen kroz princip Sunca i Marsa
2. Zemlja-melanholija-crna zuc, telesno centralizovana u slezini, dvojno izrazen kroz hladnocu i suvocu. Simbol elementa je jednakostrani trougao okrenut vrhom nadole sa poprecnom linijom u prvoj trecini. Izrazen u vremenu preko Saturna.
3. Vazdusni humor-sangvinija/krv, telesno centralizovan u jetri, izrazen kroz toplotu i vlaznost sa nosiocem Jupiterom u vremenskoj dimenziji. Simbol sangvinije je jednakostranicni trougao sa vrhom na gore i poprecnom linijom u gornjoj trecini (obrnuto od melanholije).
4. Voda-telesna flegma, telesno pozicionirana u plucima, dvojno izrazena preko vlage i hladnoce sa nosiocima Mesecom i Venerom.Simbol- jednakostranicni trougao sa vrhom nadole.
Daleko pre Galena pa i Hipokrata o cetiri tipa ljudi pisao je i Platon u svojoj "Republici". Kako je sam bio vise motivisan drustvnim stvarima, redom i strukturom jednog drustva, ljude je posmatrao u kontekstu njihove korisnosti opstoj stvari. Hipokratova sangvinija kod Platona je "zanatlija", neoriginalan karakter kako on kaze, sklon razlicitim vestinama stvaranja stvari i umetnosti. Dakle, vazduh je za Platona umetnicki i zanatski nastrojen. Melanholiju je predstavio kroz pisticnu prirodu, prirodu "cuvara" i onog koji cuva poredak odnosno, postojece stanje stvari. Zemlja je u ovom kontekstu nepromenljiva, spora i pouzdana. Najvisi element prema Platonu je noeticni (umni), odnosno idealisticni i tice se vatre i kolera. Filozofi su pod signifikacijom ovog elementa. Njima suprotni su flegmatici, predstavnici vodenog elementa koje Platon vidi kao racionalne na prvom mestu, ljude koje krase visoki kvaliteti razuma. Istina, neki autori smatraju da se neidealistican tip kod Platona odnosi na vazduh i sangviniju, a ne vodu i flegmu, ali u teoriji ostaje vitalna i ova intepretacija da je voda ta koju ne krasi emocionalnost, vec racionalnost i hladnoca. Interesantno je da i u savremenoj psihologiji flegmaticnost daje najmanje intenzivne emocionalne dozivljaje i reakcije koje su daleko snaznije kod melanholika i kolerika. U skladu sa ovim je i cinjenica da je MO, simbol emocionalnog dela coveka, egzaltiran u zemljanom znaku, dok je u vodenom egzaltirana VE, simbol zudnog kapaciteta. Zudnost, zeljnost i emocionalnost nisu do kraja isti pojmovi i postavka domicila i egzaltacije u vezi sa MO i VE, preko ova dva elementa, ponesto otkriva o nacinu na koji mozemo da percipiramo elementalnu prirodu u coveku. I dok vecina u astrologiji u vodenim tipovima vidi emotivce, u psihologiji i nekim delovima tradicije, voda ostaje simbol relativne emocionalne smirenosti i hladnoce.
Za razliku od Platona koji osnovni ljudski karakter, odnosno, prirodu definise prema pojmu vrlina, Aristotel se krece u okvirima onoga sto podrazumevamo pod srecom. Ljudi se dele na cetiri tipa u zavisnosti od toga u cemu pronalaze zadovoljstvo i srecu. Neki su hedonisti (vodeni tipovi), drugi srecu vide u sticanju (zemljani), treci u postizanju moralnih vrlina (vatreni), a cetvrti u logiciranju (vazdusni tipovi). Cetiri tipa prema Aristoteli su dakle: hedone (flegma), proprietari (melanholija), ethicos (koler) i dialogike (sangvinija).
Temperament prema Klaudiju
Kada govori o temperamentu Ptolomej iskljucivo misli na telesni oblik i tip gradje, nikako i psiholoske osobine. U III knjizi. 11. poglavlju startuje pricu koja se okoncava dva poglavlja kasnije u delu o "Kvalitetu duse" cime nedvosmisleno stavlja do znanja da, u sustini, postoje dve prirode u coveku, dva osnovna temperamenta, onaj telesni i onaj dusevni. Kada se ove dve prirode poklapaju prema zbiru signifikacija tek onda mozemo govoriti o jednom preteznom temperamentu na nivou ukupne licnosti. Kada govori o telu on kaze da se neizostavno (principijelno) posmatraju znak na asc i eventualne planete u I kuci i planeta koja dominira tim delom Zodijaka, sto kod Ptolomeja najcesce znaci domicilni vladar ili almuten stepena. Drugi obavezni faktor ove analize je MO znak i MO dispozicije (domicilne i almutenske). Fiksne zvezde koje izlaze zajedno sa znakom na ascendentu su treci faktor. Neophodno je napomenuti da Ptolomej ovde, najverovatnije, misli na paranatalonte, a ne longitudinalne pozicije fiksnih zvezda, ali je dozvoljeno, nije protivno tradiciji, koristiti i ove druge. Cetvrti faktor u razvrstavanju telesnog temperamenta tice se godisnjeg doba rodjenja koje vrlo blago dodaje ili uzima opstoj humoralnoj konstituciji dobijenoj prema znaku na ascendentu, vladaru znaka na ascendentu, almutenu stepena ascendenta, planeti u aspektu sa stepenom ascendenta i prema lunarnoj poziciji u istim ovim kvalifikacijama. Planete kada se kvalifikuju kao primarni faktor u ovom pitanju tumace se na sledeci nacin prema svojoj osnovnoj epiciklicnoj poziciji:
Ako SA ima domicilnu, almutensku ili ulogu bliskog aspekta prema stepenu asc i ako je orjentalan daje: tamnoputost, nezgrapnost, robusnost, tamnu kosu, kovrdzavu kosu, suvu kosu, cekinjastu kosu, maljavost, srednju visinu i suvisak vlage i hladnoce. Ako je zapadni (okcidentalan) daje takodje tamnu put, ali vitkiju fizionomiju, sitniju, ravnu, ne kovrdzavu kosu, manje dlaka po telu, slabiju konstituciju (sto je blize SO na epiciklu sa zapadne strane). Temperament je vise melanholican.
JU kada je orjentalan daje svetlu put, blago talasastu kosu, krupne oci, solidnu visinu, sangvinican temperament u opstim karakteristikama. Kada je zapadni, a u vezi sa stepenom asc i MO simbolizuje svetle ljude, ali vise blede nego lepe boje kao u slucaju kada je orjentalan, vrlo slabu, tanku vlas, celavost, srednju visinu. JU ovde daje visak vlage, ali ce ukupni utisak zavisiti od znaka na ascendentu i znaka u koji MO pada, odnosno, njegovog dispozitora.
MA orjentalan simbolizuje svetao ten ili crven ten, crvenilo po licu, solidnu visinu i snazno telo, neodredjenu boju ociju ili sivo/plave oci, gustu kosu, kovrdzavu kosu, snaznu muskulaturu, vitko telo. Kada je okcidentalan daje srednju visinu, crvenkast ten, sitne oci, slabu maljavost, svetliju kosu.
VE je, kako on kaze, vrlo slicna JU u manifestaciji s tim sto je ona "sklonija" lepsem, zneskastom obliku tela (figura pescanog sata), "feminiziranoj figuri" , "bucmastosti i obilnosti". Ocu su svetle i "prelepe" kako on, takodje, kaze.
ME kada je istocni je bled, prosecne visine, nezne gradje, sitnih ociju i blago talasaste kose. Okcidentalan je takodje svetao, ali losije boje, ravne kose, maslinast ten u slucaju Mediteranaca, mrsav, oci smedje, ali koje vuku na crvenkasto smedju boju.
Luminari pojacavaju prirodu planete kada je blisko aspektuju, a kada sami nose ovu ulogu prvog signifikatora daju upadljiv, impresivniji izgled. SO je snazno i krupno, MO doteruje prema fazi i znaku u koji pada...SO se tumaci i prema znaku u kojem je i prema mundanom kvadrantu u kojem je. Od asc do mc-a je sangvinija, od mc-a do dsc je koler, od dsc do ic-a je melanholija, od ic-a do asc je flegma.
Od nezodijackih sazvezdja u koje pada stepen asc, odnosno, iz koje skupa sa ascendentom izlazi zvezda koja mu pripada, one sa ljudskim predstavama daju lepa lica i lepa tela, lepe proporcije, dok one sa zivotinjskim predstavama daju ponesto od tih osobina samom coveku, odnosno, njegovom telu, kretanju, gestikulaciji... Znakovi Le, Vi i Sa uvecavaju tela na neki nacin, prema nekom delu tela. Znaci Pi, Ca, Co umanjuju tela ili delove tela u vecoj disproporciji sa celinom...Ar, Ta i Le uvecavaju gornji i prednji deo tela, umanjuju donji i zadnji. Suprotno njima Sa, Sc, Ge zadnje i donje delove uvecavaju. Sc, Pi i Ta mogu dati neku neobicnost i neproporcionalnost tela.
Kako tacno izracunati telesni oblik prezentovacu na svom primeru (17.3.1972. 13.45. Beograd, asc 12 Le)
Le na asc, dakle, suv i topao
VE u bliskom aspektu sa asc iz ocidentalne faze hladna i vlazna
ME u bliskom aspektu sa asc iz okcidentalne faze je izrazito suv u toplom i suvom znaku, znaci pretezno topao i suv
SO je vladar asc u hladnom i vlaznom znaku
SO kao vladar asc prema mundanim postavkama u toplom i suvom segmentu
SO je i almuten pa se ovo ponavlja dva puta
MO je u sangvinicnoj fazi znaci topao i vlazan
MO je u vatrenom znaku znaci topao i suv
Nema bliskih aspekata
MA je domicilni dispozitor, MA je okcidentalan, znaci prilicno suv, ali u hladnom znaku
SO je almuten i jednako je kolericno i flegmaticno.
koler 6 puta
flegma 4 puta
sangvinija 1 put
melanholija 1 put
Na fizickom nivou preteze koler sa nesrazmernom klackalicom prema flegmi. Ja sam, iskreno govoreci, zaista flegmaticnog izgleda jer sam vrlo obla, sa viskom kilograma, vecim grudima i sirim bokovima, vrlo bleda, vrlo svetla, svetle kose i svetlih ociju, izrazito senzitivna na solarne zrake. VE u zapadnoj fazi 90 asc cini se da sa ovim ima najvise veze. Ipak, koler prevladava i isti se vidi u kolicini moje fizicke energije, intenzitetu fizickog posla kada mu pristupim, izrazitoj telesnoj snazi, solidnom kapacitetu za kretanje. Kada vremenski uslovi odgovaraju pesacim svakodnevno nekoliko kilometara jer kola nemam. Nisam sklona lenjosti, osim u fazama bolesti ili hormonskih disbalansa i gledam da svoje obaveze svakodnevno zavrsim. Le na asc daje jaci grudni kos i prednji deo tela sto je tacno, mada je kod mene jednako sirok i donji deo i tu disproporcije nema. Visina je prosecna, tacno 170 cm, celo visoko, kosa izrazito slaba i ravna, svetla i ovo lici na ME iz Ar u koleircnoj fazi 120 asc jer je u svetlom znaku, a okcidentalan. ME i JU kao intelektualne planete daju slabiju dlakavost jer nisu animalni signifikatori.
Kada govori o dusi i njenom kvalitetu Ptolomej kvalitet intelektualnog dela licnosti posmatra kroz ME, a osecajnog kroz MO. Znakovi u koje padaju ove dve planete, domicilni i almutenski dispozitori, njhove helijacke faze, reci ce posebno o dusevnom elementu (temperamentu) coveka.
Ako su znacu u koje padaju MO i ME kardinalni, covek je talentovan za rad sa ljudima, za politicku aktivnost, uopsteno teze nadprosecnosti i slavi, pokretni su, duhovni, inventivni, radoznali, "dobri u predvidjanju i prikladni za astroogiju i proricanje".
Dvotelesni znaci MO i ME daju slozene prirode, nepouzdane ili promenljive, svestrane, lako pridobive, muzikalne...
Fiksni znaci su cvrsti karakteri, uporni, istrajni, inteligentni, strpljivi, vredni, strogi, prekriticni, svadljivi, ambiciozni, izvestaceni, gramzivi, tvrdokorni, nefleksibilni...
Interesantno je da u vezi sa temperamentom Ptolomej posebno razmatra, ne samo znake po elementu, vec i modalitetu. Planete koje imaju najvise znacenja u vezi sa pozicijom MO i ME prema dusevnom temperamentu znace sledece:
SA ako je solidno integirsan zodijacki, mundano i helijacki on daje "ljubitelje tela" sta god da to znaci (interes za medicinu ili fizicki trening i negu tela), ljude snaznog duha, duboke mislioce, stroge, jednousmerene, radne, diktatore, osvetoljubive i sklone sankcionisanju, materijaliste, pohlepne, nasilne, ljubomorne...Ako je SA lose integrisan onda su podli, sitnicavi, zlocudni, kukavice, sumnjicavi, skloni ogovaranju, usamljeni, bojazljivi, bestidni, praznoverni, bezosecajni, zaverenicki nastrojeni, mrzovoljni, neempaticni...Ako je JU u kombinaciji sa SA (jedan vlada MO, jedan ME i obratno ili oba aspektuju ova mesta ili je jedan dispozitor, a u vezi sa drugim), rodjeni ce biti dobar, postovalac poretka i starih ljudi, stalozen, uzvisenog duha, kriticki nastrojen, ali velikodusan...Ako je JU vezan sa los SA onda je nekultivisan, mozda i lud, lako ga je zaplasiti, sumnjicav, sujeveran, bez prijatelja, licemeran, tezak, oprezan....
Svaka planeta se na ovaj nacin kombinuje u varijacijama prema svom stanju i vezi sa drugim planetama. Kako je uputstvo obimno necu ga dalje izlagati jer se lako moze pratiti u pomenutom 13. poglavlju III knjige.
Na svom primeru cu prezentovati i dusevni temperament.
MO znak Ar, dakle, vatra
ME znak Ar, dakle, vatra
ME je okcidentalan, dakle, pretezno suv, vidljiv na nebu, ali na nekoliko dana pred r stanicu sto znaci da je prilicno kolerican prema svom ciklusu i znaku u koji pada.
Almuten MO je SO jednako kolericno prema mundanom segmentu i sopstvenoj prirodi i flegmaticno prema godisnjem dobu
Almuten ME je isto takvo SO
Domicilni vladar je MA, suv prema fazi, vatren prema osnovnoj svojoj prirodi
MO i ME su u vatrenom, kardinalnom znaku sto znaci da sam ja, prema gore iznetom, idealisticki tip licnosti, intenzivnog i nestrpljivog temperamenta, reagujem brzo u skladu sa znakom Ar, sklona brzini u skladu sa modalitetom, vrlo, vrlo nestrpljiva i gruba. Polomej rece da kardinalni znaci daju astrologe:)) Kod mene je kardinalna vatra u pitanju sto se dusevnog nivoa tice.
Kao sto se da primetiti, cela prica o temperamentu ostaje solidno komplikovana jer u tradiciji nemamo jasnu definiciju znacenja ovog pojma, niti imamo jednaka tumacenja elemenata (primer Platona). Takodje, "otac" astrologije, sam Ptolomej, razdvaja telesni od dusevnog nivoa sto svakog smisla ima jer nije retko da naidjemo na fizicki spremnog, kolericnog, nemirnog i aktivnog sportistu sa melanholicnim srcem ili naizgled simpaticnog debeljucu sa vrlo nezgodnom naravi.