Sledece poglavlje u istoriji astrologije odvodi nas u Aleksandriju, kulturni i ekonomski centar helenskog perioda. Kulturne, religijske i naucne tradicije tri glavne etnicke grupe Grka, Jevreja i Egipcana, stapaju se u jednu. Posle izgradnje velike biblioteke od strane kralja Ptolomeja I Sotisa u 3. v.p.n.e. mnogi ucenjaci iz grckog govornog podrucja zavrsavaju u ovom gradu. Medju tim ucenjacima su i kreatori horoskopske astrologije. Prava imena prvih medju njima nisu poznata istoriji jer su birali pseudonime u imenima bogova, drevnih kraljeva, heroja ili legendarnih mudraca. Njihove knjige su izgubljene i sacuvani su samo razbacani fragmenti u delima poznijih autora iste epohe. Ipak, smatra se da su glavne karakteristike njihove astroloske teorije prenete i sacuvane na taj nacin.
U skladu sa tri glavne kulturoloske struje aleksandrijske populacije tog vremena sistem astrologije koji su konstruisali sadrzi sledece elemente:
1. Poznovavilonski navigacioni Zodijak, planete i fiksne zvezde, triplicitete znakova, egzaltacije, dodekatemorije i naglasak na eklipse u mundanoj astrologiji (ovo i Ptolomej preuzima u mundanom delu Tetrabiblosa gde se vidi jasno da eklipsama dodeljuje prvu ulogu u mundanim ciklusima).
2. Egipatski koncept 36 dekana, uz naglasak na izlazeci koji posledicno povlaci i izlazeci znak Zodijaka kao primarni faktor. Dekani su konkretizovani kroz 10 stepeni longitude unutar jednog znaka Zodijaka. Njihova imena do nas dolaze kroz grcku transliteraciju Firmika Materna, astrologa iz 4. v.n.e i Hefestiona Tebskog s pocetka 5. veka. Preko njih nam postaje poznata i podela na devetine (litourgoi, na grckom, munifices na latinskom) za koje se danas opravdano veruje da predstavljaju poreklo za indijske navamse.
3. Osobine grckih bogova i grcki filozofski koncepti, poput cetiri elementa, musko-zenski dualni princip i, najvaznije, sistem vladarstva nad znakom, koji se zasniva na udaljenosti planete od Sunca (tropika), su uvrsteni u predmet astrologije. Isti nisu bili poznati Vaviloncima i Egipcanima pre grcke epohe. Astronomski redosled planeta iskoriscen je i za dodeljivanje planetarnih vladarstava nad dekanima i dnevnih i nocnih sati. Iz poslednjeg su izvedena i planetarna vladarstva nad danima u nedelji.
4. Ovim elementima tvorci zapadne astrologije dodaju fundamentalne koncepte kuca, koji se u pocetku svodi na jednostavnu delineaciju od prvog znaka na istoku (danas poznatog kao ascendent), zatim dnevnu i nocnu sektu, planetarne aspekte, tacke i termine.
Najraniji horoskopski dijagrami bili su jednostavni i kruzni (iako se pogresno veruje da su kvadratni od pocetka), ponekad sa krstom unutar kruga koji je oznacavao kardinalne tacke dnevnog solarnog kretanja. Te prve karte, kao i danasnje, su crtane sa istokom sa leve strane i jugom na vrhu jer su na isti nacin Egipcani crtali geografske karte. Ptolomej ce izmeniti ovaj prvobitni nacin crtanja geografskih mapa sa zapadom i severom sa leve i gornje strane.
Sunce je ponegde predstavljeno malim krugom sa zrakom prikacenim na njega, dok je Mesec predstavljen zapadnim lukom (kresendom). Planete nisu imale simbole kao ni znaci. Mahom su njihova imena bila upisivana u kartu na odgovarajucem mestu. To je bilo sasvim dovoljno da se dalje detaljnije vizualizuju kuce, bez narocite potrebe za njihovim ucrtavanjem u ovaj osnovni dijagram koji je u pocetku sadrzao samo cetiri dela.