Kako jos uvek ima mnogo onih koji ne razumeju kako su esencijalna dostojanstva usla u astrologiju, pokusacu da objasnim princip na ovom mestu jos jednom. Prvo sto treba da izdvojite i stavite u neku vrstu naslovnice ovde, je da je Zodijak slikovna projekcija, simbolicki izraz kvaliteta solarne svetlosti u razlicitim periodima godine. Iako u tradiciji postoje dve price o poreklu imena znakova, istinita je samo ona koju Bonati objasnjava kada govori o kvalitetu iluminacije. Kolicina svetlosti i atmosferske prilike, u razlicitim delovima godine, u severnoj hemisferi, asocijacijom su povezani za nazivima i predstavama znakova. Druge dve teorije ticu se legende o Ptolomejevom putu u ekvatorijalna podrucja Afrike i njegovom opisu neba na osnovu vizuelnih asocijacija sazvezdja sto je neistinito, i u pojedinostima i u celini, jer ne postoje dokazi o takvom putovanju, niti potvrda mogucnosti da se imenovani oblici mogu percipirati iz prostog gledanja u nocno nebo. Ovu "gresku" dosledno ponavlja i Ibn Ezra kada objasnjava poreklo naziva znakova i sazvezdja Zodijaka. Dakle, prvo sto treba da shvatite je da znaci Zodijaka, tacnije njihova imena, imaju veze sa Suncem i kvalitetom njegovog sjaja, toplote i obdanice u pojedinim delovima godine. Zodijak se tako otkriva kao sustinski solarna stvar. Ekliptika, sredina Zodijaka, je solarna putanja, dakle, Sunce kao takvo. Kada se jednom prihvati cinjenica da je Sunce u osnovi isto sto i Zodijak, postace nam jasno zasto je Sunce prva referenca prema kojoj su sva zodijacka dostojanstva derivirana. Domicili su izvedeni tako sto se Zodijak rasporedio iz tropskih solarnih obratnica, a egzaltacije iz ekvinocijalnih. Kako imamo cetiri solarne prekretnice na nebu, imamo i cetiri godisnja doba. Lav je dodeljen Suncu za sediste, ne samo zbog cinjenice da je u Mediteranu najtopliji deo godine kraj jula i prva polovina avgusta, vec i zato sto je Rak, prvi znak letnjeg sektora, zenski. U jednom periodu anticke Grcke, nova godina je pocinjala znakom Raka koji se tradicionalno uzima za ascendent Theme Mundi, horoskopa prve kosmicke manifestacije stvaranja. Samo stvaranje u drevnim vremenima nosi zenski atribut zemljanosti i niskosti (sve je u manifestaciji podvojeno i razluceno na dva principa) pa kako Sunce oduvek ima veze sa muskoscu i vanvremenskim jedinstvom, Rak je morao postati zenski, a kao prvi tropski, zbog svog roda, pripao je Mesecu. Iz te prve podele razvrstane su ostale planete. Od ove dve zodijacke pozicije izvedeni su dalje solarni i lunarni zodijacki polukrugovi. Solarni ide od Le do Co (zimski i juzni tropik), a od Aq do Ca stoji lunarni zodijacki polukrug, tako da se u svakom od polukrugova jedan znak moze pripisati svakoj od 5 planeta od kojih jedan ima aspekt ka SO znaku, a drugi ka MO sedistu, dosledno sferama u njihovom kretanju iznetim u Haldejskom poretku. Iz ovog razloga SA pipadaju dva naspramna znaka oko zimskog tropika, Co i Aq jer je SA najudaljenija planetarna sfera od centralnog SO i prvog MO, a ovi znaci su najdalji od njihovih domicila. JU, koji stoji ispod SA sfere prema planetarnom poretku, pripadaju dva susedna znaka od SA sedista, Sa i Pi i on stoji u trigonu prema luminarnim kucama (jedan od izvora JU beneficnosti). Sledeci je MA, posle JU, koji dobija naredne kuce u dva polukruga, Sc i Ar koji stoje u kvadratnom odnosu prema luminarnim domicilima (jedan od izvora MA maleficnosti). Posle MA, prva posle SO koje je u centru, na pocetku lunarnog sektora, stoji VE koja dobija naredna dva znaka prema redosledu, a to su Li i Ta i oni stoje u sekstilu prema luminarnim kucama (jedan od izvora VE beneficnosti). Na kraju ostaje ME, pre granice sa sublunarnim svetom, i njemu pripadaju dva znaka odmah do luminara, Ge i Vi. Dakle, osim prvog dualnog para SO i MO, pet planeta ravnopravno rasporedjuju Zodijak, takodje prema dualnom principu, jer cete lako uociti da svaka planeta vlada sa po jednim muskim i jednim zenskim znakom. Domicili su zbog prve ideje stvaranja postali i ostali najpouzdanija odrednica za kvalifikaciju planeta i svetala. Na ovaj nacin znaci Zodijaka se najcvrsce povezuju sa planetama.
Drugo znacajno dostojanstvo jesu egzaltacije koje su rasporedjene prema drugoj liniji solarnog okretanja u prividnom pomeranju na vidljivom nebu. I ovde se krece od luminara, ali, za razliku od domicila gde je referentna, polazna tacka letnji tropik, ovde se polazi od prolecnog ekvinocija na 1. muskog znaka Ar. I na ovom nivou uparujemo musko i zensko kroz prvi tropik zenko, prvi ekvinocij musko. Iz ovog se razloga ovaj znak dodeljuje SO egzaltaciji jer, posle ove kosmicke tacke, dan postaje duzi, a SO zapocinje svoj tranzit prema muskom, severnom i visem nebeskom polukrugu dok u Li ide suprotno, pa analogno domicilnim vezama, Li postaje znak SA egzaltacije (setite se domicilne opozicije ) jer ova planeta stoji na suprotnom kraju od SO. MO dobija Ta jer, polazeci od Ar gde SO ima egzaltaciju, u Ta MO, posle konjunkcije sa SO u prethodnom znaku, povecava svoje svetlo i, naizgled svoju punocu i tezinu. Ta je sredisnji znak njegove prve faze ako se mlad Mesec uzme na 0Ar. Ovi znaci luminarnih egzaltacija su referentni zodijacki polaznici za egzaltacije drugih planeta. MA, prvi u spoljasnjem krugu od SO egzaltiran je u Co koji stoji 90 prema SO egzaltaciji. JU, iznad MA sfere, ima egzaltaciju u Ca, takodje 90 prema SO egzaltaciji i 180 prema susednom MA u Haldejskom redu. SA koji sam vec objasnila, stoji 90 prema obe planete spoljasnjeg kruga, MA i JU (Li prema Co i Ca). Primeticete lako da znaci egzaltacija spoljasnjeg planetarnog sektora (od SA do SO) jesu 4 kardinalna znaka i znaka 4 tacke nebeskih "kardinesa" koje sam vec negde pominjala i preko koji se ostvaruju antiscije i kontraantiscije planeta i po dva ekvinocija i tropika. Egzaltacije dve planete lunarnog, unutrasnjeg sektora, izvedene su na sledeci nacin. VE pripada Pi jer je 60 od MO sedista (VE pripada lunarnom sektoru), a ME, jedini koji ostaje, dobija direktnu opoziciju VE bas kao sto MA u odnosu na susednog JU ima egzaltaciju na 180. VE i ME u poretku stoje kao MA i JU i zato je Vi, a ne Ge ujedno domicil i egzaltacija ME.
Tripliciteti prema Klaudiju
Tripliciteti i termini su podredjeni ovim referencama koje ja cesto naglasavam kroz primat solarnih obratnica. Razlog zbog kojeg tripliciteti moraju biti u skladu sa domicilima i egzaltacijama je razlog zbog kojeg Ptolomej odbacuje treceg, participirajuceg vladara elemenata iz prethodne tradicije. Vrlo lako za razumeti i vrlo "prirodno" kako se vec kvalifikuje Ptolomejeva astroloska logika. Prva dva vladara tripliciteta proizilaze iz domicilnog ili egzaltacijskog vladarstva iliti iz tropickog i ekvinocijskog polazista, treci je elementalni uljez u prvom razvrstavanju, ali "od iste vrste" u drugom, dnevnom, kada se jedan dan simbolicki poveze sa godinom. To je prica o dvema sektama, danu i noci. Ovde je vazno razumeti da dnevno razvrstavanje biva podredjeno, ne nadredjeno godisnjem, tacnije, domicili (tropici) i egzaltacije (ekvinociji) su u superiornoj poziciji u odnosu na sekte. O tome Ptolomej govori. Vatrom, po njemu, vladaju SO i JU jer SO vlada vatrenim znakom i egzaltirano je u vatrenom znaku, a JU vlada trecim vatrenim znakom. SA biva odbacen jer nema niti jedno od dva velika dostojanstva u vatrenom elementu. Zemljom vladaju VE i MO jer u prvom zemljanom znaku ove planete dele prva dva dostojanstva, MA biva odbacen jer, uprkos egzaltaciji u zemljanom znaku, prepusteno mu je vise vladarstvo domicila u vodenom. Vazduh pripada SA i ME po istom principu jer SA vlada jednim, egzaltiran je u drugom, a ME vlada prvim znakom elementa. Na kraju, preostaje samo MA u apsolutnoj vlasti nad vodom koja je preostala i koja mu pripada prema prvoj referenci raspodele iz tropika tj. domicila. MA je gospodar znaka Sc i iz ovoga dobija nadleznost nad njenim elementom. Ptolomejeva logika je logika besprekorne hijerarhije. Iako sekta ima svoje unutrasnje opravdanje, sam astroloski predmet se razvrstavao iz opsteg ka posebnom pa je opste, po tom osnovu, postalo vrhovna referenca za posebno. Autori pre Ptolomeja rukovodjeni su principom "uravnotezavanja" na svim nivoima predmeta pa je tako SA "uguran" u vatru sa kojom nema nikakvu primarnu vezu u manifestaciji, ali zato ima tercijalnu, tzv. dnevnu. Jedan savremeni tumac anticke astrologije primetio je da sam izraz "participirajuci" znaci, upravo, ovo sto je Ptolomej primetio, a to je da tripartitna vladarstva nad elementima izjedancavaju derivirani sa prvim nivoom predmeta. Ovo, po njemu, ima veze sa nekim obredima antickih misterija cija se sustina okretala oko simbolickog povezivanja Neba i Zemlje, tzv. ucelinjenja i unistenja manifestacije. Participacija se moze tumaciti kao akcija u cilju pomirenja suprotnosti sto treci vladar elementa, zapravo, i jeste, manifestna suprotnost elementa kojem je dodeljen, a kojem samostalno ne pripada. I dok u verskom konceptu ovo ima svakog smisla, u svetovnoj astrologiji nema, jer manifestacija nije nista drugo do polarizacija i razvrstavanje pa je SA u vatri "izvan mogucnosti". Ta stara tradicija koju je Ptolomej "napustio" tice se ovoga, ali se u vezi sa istim zaboravlja jedna stvar, a to je da oduvek imamo posla sa dve astrologije, sa misticnom i sa svetovnom. Ptolomej je govorio iskljucivo o ovoj drugoj dok su ostali mesali, krajnje nejasno nedovoljno upucenom citacu, obe astrologije. O ezotericnoj strani astrologije, procenjujem, tek ce biti reci u buducim novim otkrivanjima zaboravljenih istina. Iz ovoga proizilazi i zakljucak da savremeni tumaci tradicionalne astrologije, tacnije neki od njih, nemaju dovoljno znanja o toj, od Ptolomejevog doba, starijoj, hermetickoj astroloskoj tradiciji koja je sacuvana u izvorima koji govore o alhemiji i magiji, ne astrologiji kao takvoj. Sama rec participurajuci svoj original ima u latinskom participatio sa prvobitnim znacenjem ucesca u nekoj svecanoj ceremoniji/ritualu. Etimologija reci namece nove pravce zakljucivanja koji vode ka prici o hermetickim, misticnim obredima i religiji. I tu se vracamo na ideju o dve astrologije, onoj svetovnoj, transparentnoj i njenoj misticnoj, okultnoj sestri koja, za razliku od prve, nije svima jednako dostupna. Ta misticna sestra je neposrednije vezana za veliko hermeticko trojstvo koju cini uz alhemiju i teurgiju. Ptolomej govoreci o trojnoj raspodeli Zodijaka istu pozicionira iz geometrijske osnove ekvinocijskog i tropickog kruga naglasavajuci na ovaj nacin primat domicila i egzaltacija u odredjivanju mesta planeta u elementalnoj podeli. Tu podelu naziva trigonima i dovodi ih u vezu sa stranama sveta, odnosno, sa vazdusnim strujama. Vatra je muska i vlada severom u ovom deljenju jer je sever muski, gornji princip, a element pocinje prolecnim (severnim) okretanjem Sunca. Ipak, i Mars se posmatra sa strane u vezi sa ovim elementom jer on kaze da uz severne ovaj trigon vlada i jugozapadnim vetrovima pod dominacijom Marsa koji samostalno vlada vodom, koja opet vlada zapadnom stranom sveta. U podeli strana sveta muske su sever i istok, zenske zapad i jug i u skladu sa tim, vatra i vazduh vladaju muskim stranama, a voda i zemlja, zenskim. Drugi trigon pripada zemlji, MO i VE kako je vec receno. Strana sveta je juzna, ali zbog ucesca SA domicila u ovom elementu, participira mu i jugoistok. Iz ovih Ptolomejevih podela, zapravo, vidimo da i on prepoznaje participatore, ali na drugaciji nacin. MA participira vatrom prema prvoj logici domicila, a SA zemljom. Vazduh je muski, njim vladaju SA i ME. Istok je strana, ali zbog ucesca JU u domicilnoj podeli, participira i severoistok. Voda je zenska, zapadna, pod dominacijom MA, ali uz participaciju MO i VE zbog cega i jugozapad pripada ovom elementu. Jednostavna i besprekorna logika izvedena iz domicila, ne dnevnih sekti, ne zato sto sekte nisu opravdane, vec zato sto su tercijalne u razvrstavanju astroloskog predmeta. Udeo koji naziruci treci vladari Ptolomejevih tripliciteta ulaze u igru jeste odredjen prema principu sekti, ali uz ogranicenje. Tamo gde se sekta ne uklapa u domicilnu, tropicku, referencu, argumentacija se preokrece ka domicilu. Primer je govor o Marsu u vezi sa elementom vatre kada ga odbacuje jer ne pripada dnevnom (solarnom) sektoru, ali ga drzi na bliskom rastojanju u vezi sa samim elementom jer ubacuje jugozapadnu stranu jednako u vatru i vodu.
Ptolomejevi tripliciteti izgledaju ovako
VATRA/ dnevni SO, nocni JU (naziruci MA)
ZEMLJA/ dnevni VE, MO nocni (naziruci SA)
VAZDUH/ dnevni SA, nocni ME (naziruci JU)
VODA/ dnevni MA, nocni MA (naziruci VE i MO)