NJENO ZAPOSTAVLJENO GOSPODSTVO-PERSPEKTIVA

  • 9 Odgovora
  • 8268 Pregleda
*

Van mreže Nataša

  • *****
  • 1570
    • www.tradicionalnaastrologija.com
NJENO ZAPOSTAVLJENO GOSPODSTVO-PERSPEKTIVA
« poslato: Januar 09, 2014, 08:12:06 posle podne »
Zbog manjka konstruktivne inspiracije ovaj tekst pocinjem “argumentima”  savremenih srpskih kriticara astrologije: "Kada danas govorimo o horoskopskom znaku pod tim podrazumevamo sazvežđe u kome se nalazilo Sunce u trenutku rođenja." “Vavilonski astronomi su, dakle, znali za precesiju i svoja znanja o tome pokušali da prenesu Grcima, ali izgleda da je to njima bilo teško pa su prosto fiksirali sliku neba i takvu je širili Mediteranom, ne obazirući se na promene koje je donosio protok vremena. Rimljani su ovu sliku preuzeli bez ikakve sumnje u njenu ispravnost… Uostalom, kao što i mi danas činimo." Da li iz nemara, povrsnosti, nedostatka predmetnog obrazovanja ili lose namere, tek savremeni kriticari astrologije ostaju izgubljeni u prevodu losih knjiga iz kojih su ucili o njoj. I ostaju vrlo perzistentni u ovome, ali o razlozima takvog ponasanja, zaista, necemo pisati na ovom mestu jer ista nije u  nasoj nadleznost. Da bi se nasa kontraargumentacija razumela moramo se pozvati na neke ozbiljnije izvore, ali pre toga da objasnimo opste istorijske postavke o precesijskom fenomenu. Vavilonska astronomska arhiva u Grcku je dosla u 4. v.p.n.e preko Eudoksa Knidjanina, Platonovog ucenika, matematicara i astronoma. Ipak, i vek pre toga imamo istorijske dokumente o prvim pomenima astrologije u Grka i to kod Demokrita, zatim Teofasta, Platona i Hipokrita. Dva veka kasnije, dakle, u 2. v.p.n.e Hiparh po prvi put objasnjava ovaj astronomski fenomen i za to saznajemo, ne preko njegovog dela koje nije sacuvano, vec preko Ptolomejevog Almagesta, tri veka kasnije. Iako postoje indirektni dokazi da su jos Vavilonci znali za precesijski fenomen, Hiparh je prvi u istoriji koji je istu i izmerio. Prema arapskim izvorima (Al Bataniju) Vavilonci su razlikovali tropsku od sidericke godine i u 4. v. p.n.e procenili duzinu sidericke na 365 dana 6 sati i 9 minuta. Precesija ekvinocija je termin kojim se objasnjava pomeranje ekvinocijalne (presek ekliptike i nebeskog ekvatora), prolecne tacke duz ravni ekliptike, usled pomeranja Zemljine rotacione ose, prema meri od nesto vise od 50 lucnih sekundi za godinu dana u pravcu primarnog (dekster) kretanja neba. Hiparh je izmerio da to retrogradno pomeranje preseka dva velika nebeska kruga iznosi izmedju 45 i 47 lucnih sekundi godisnje.

U Almagestu, poglavlju 7.3 Ptolomej daje listu deklinacija 18 zvezda nekretnica iz vremena njegovih prethodnika (Timokarija, Aristila i Hiparha) i njegovog vremena (2.v.n.e). Za sest od tih 18 zvezda on kaze da promena njihovih deklinacija za period od 265 godina (od Hiparhovog do njegovog vremana) priblizno odgovara promeni deklinacije tacaka vaznih ekliptickih segmenata. Ovo poredjenje Ptolomej koristi kao argument za potvrdu da se sfera fiksnih zvezda okrece i pomera oko ekliptickih polova u meri od 1 lucnog stepena longitude za 100 godina. Kao sto vidimo, ova mera (ne i jedina koja se u Almagestu pominje za precesijsko kretanje) odstupa od danas poznatih 1 stepen za 72 godine. Ptolomej ove pozicije daje vrlo okvirno, unutar znakova Zodijaka, ne i stepeni Zodijaka sa vrlo deskriptivnom uputnicom poput “blizu sredine Bika”. Dakle, tvrdnja da su Vavilonci pokusali da prenesu znanje o precesiji Grcima koje ovi nisu uspeli da asimiluju, ne odgovara istorijskoj cinjenici zasnovanoj na neupitnom materijalnom dokazu (Almagestu). Iz ovoga se dalje posledicno kao greska otkriva i zakljucak da su astrolozi apstrahovali precesijski fenomen iz istog razloga o nerazumevanju stvari. Jedini koji ovde nesto ne razumeju jesu pomenuti kriticari. Sta je Ptolomej,zapravo, uradio? Nista posebno zaista. Odbacio je koncept zvezdane sfere i usvojio ono sto danas poznajemo kao tropski koordinatni sistem. Isti se koristi kao pandan siderickom sistemu, a oba nisu nista drugo do matematicki skladna podela ekliptike na 12 jednakih delova koji su naziv dobili prema istoimenim, od njih starijih, sazvezdja iz vavilonske bastine. Sideralni sistem znak definise prema zvezdanim konstelacijama, a tropski prema tacki prolecnog ekvinocija koja je u grcko vreme posmatrana kao fiksna osnova savrsene matematicke perspektive iznad ravni zvezdanog neba. Pod uticajem pitagorejske i platonisticke filozofije, tropski koordinatni sistem ce evoluirati posle Ptolomeja u prosirenu verziju Aristotelovog kosmosa koji je bio osnovna kosmoloska referenca sve do 15. veka. Dakle, Grci nisu za prvu predmetnu referencu astroloskog kosmosa uzimali sazvezdja, vec znake koji predstavljaju jedinice tropskog koordinatnog sistema. Nazivi sazvezdja su preuzeti, ali to ne znaci da su sazvezdja i znaci jedno te isto i dokaza za to imamo u nizu srednjevekovnih astroloskih izvora o kojima cemo kasnije u tekstu.

IPAK SE NE OKRECE (MOTUS RAPTUS)


Pomenuta predmetna referenca astrologije, Aristotelov kosmos u svojoj inicijalnoj formi, se pokazivao kroz 8 osnovnih sfera, sfere sublunarnog, elementalnog sveta, medijalnog planetarnog dela i 8. sfere zvezda koja je u pocetku bila i “mesto” prve inicijacije svih pojedinacnih kretanja u nizim pozicijama. Te sukcesivne pozicije posmatrano s polja ka unutra, odnosno, s vrha ka dnu, ne krecu se prema istim stopama i u istim pravcima. Planetarne rotacije su istocne (pravac Zodijaka), suprotne zapadnom diurnalnom nebeskom obrtu i pozicionirane oko osa koje su blize ekliptickim nego terestrijalnim (zemaljskim), polovima. Planetarne sfere se krecu prema razlicitim brzinama, Saturn prema rotaciji od oko 30 godina, Jupiter 12 itd. Uprkos tom sporom, istocnom, kretanju, zapadno, diurnalno kretanje prostire se od prve sfere zvezdanog neba sve do lunarne, pretposlednje, prividno ostavljajuci utisak uzrokovanog sveukupnog kretanja cele nebeske sfere oko zemaljskih polova, na dnevnom nivou. “Moc” koja inicira diurnalno kretanje u svim sukcesivnim sferama neba naziva se motus raptus. On se tako pokazuje kao neka vrsta transpondirajuceg prvobitnog impulsa. Priroda ove prve pokretacke sile i nacin na koji se ona distribuira na delove kosmosa uzrokovali su mnoge rasprave iz doba antike sve do 17. veka. Kristof  Klavius, recimo, je ovo pitanje vise video kao stvar fizike, ne matematike, odnosno, metafizike. Aristotel nije bio upoznat sa fenomenom precesije tako da zvezde u takvom razumevanju cinjenica kod njega ne cine nista osim sto iniciraju prvo kretanje. Pozniji astronomi, Hiparh tacnije, otkriva ovaj fenomen koletivnog pomeranja zvezdane sfere iz cega je zakljucio da sfera primum mobilea, “snabdevaca”  motus raptusa mora biti prebacena na devetu sferu Aristotelovog kososa. Ta sfera je bez zvezda i manifestuje se, ne neposredno, vec kroz percepciju diurnalnog kretanja. Precesija ekvinocija tako je objasnjena uniformnim kretanjem osme Aristotelove sfere prema nepomicnoj, devetoj. Posle ovoga, u istoriji su se pojavila i misljenja da kretanje osme sfere nije uniformno, vec da varira u brzini svakih par hiljada godina. Ovo je teorija tripardacije koja je, kada  se pojavila, nametnula imperativ jos jedne nevidljive, desete sfere, obezbedjivaca primum mobilea i diurnalne nebeske rotacije. Deveta sfera tako postaje pokretna i svojim kretanjem pokrece osmu sferu zvezda i one ispod nje, planetarne, vrlo sporim, jednoobraznim precesijskim ritmom. U najpoznatijoj slikovnoj predstavi ovako prosirenog Aristotelovog kosmosa, Apijanovoj Kosmologiji, osma sfera zvezda naziva se sferom nebeskog svoda, deveta kristalnom sferom. Ona unutar sebe nosi mali krug oko kojeg se okrece zvezda Kaput Arietis. Taj krug je pozicioniran na pocetku znaka Ovna. Isti taj pocetak znaka Ovna u osmoj sferi je malo pomeren cime se slikovno prikazuje tripardicijsko precesijsko kretanje. Na vrhu je deseta sfera, sfera “Prvog pokreta”. Odstupanje u pocecima znaka Ovna u devetoj i ovoj desetoj sferi simbolizuje stabilnu precesijsku konstantu. Dakle, osma sfera predstavlja tripardaciju, deveta precesiju, a deseta motus raptus, odnosno, diurnalno kretanje cele nebeske sfere u integralu. Kao i mnogi autori tog doba i Petar Apian je hristijanizovao Aristotelov kosmos okruzujuci celinu Imperialnom sferom, odnosno, obitavalistem Boga. I pre njegovog 16. veka, jos u srednjem veku dobijamo metafizicke opise ovih sfera. Najmarkantniji i najinspirativniji opisi poticu od Ibn Arabija i Abrahama Ibn Ezre zbog cega preporucujem “Znacaj ekvinocija u Ezrinoj kosmologiji od J.R. Aribas http://www.google.rs/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=2&ved=0CDQQFjAB&url=http%3A%2F%2Fsumma.upsa.es%2Fpdf.raw%3Fquery%3Did%3A0000029395%26name%3DHelm&ei=hwHPUtyUAoq5yQPEy4CYCg&usg=AFQjCNFdBcppyHbCivYJ-6vPdU2JdouBTg&sig2=djixSlCBvbWxVpwskKFdAw&bvm=bv.59026428,d.bGQ





« Poslednja izmena: Januar 10, 2014, 05:59:20 posle podne od strane Natasa »
astrološki tekstovi, izrada horoskopa, škola astrologije
www.tradicionalnaastrologija.com

*

Van mreže Nataša

  • *****
  • 1570
    • www.tradicionalnaastrologija.com
Re: NJENO ZAPOSTAVLJENO GOSPODSTVO-PERSPEKTIVA
« Odgovor #1 poslato: Januar 09, 2014, 08:35:55 posle podne »
Tanja, Miki, ko god, aplodujte sliku u reply, sliku sa drugog linka. Iz mog bruzera nece, odbija.
astrološki tekstovi, izrada horoskopa, škola astrologije
www.tradicionalnaastrologija.com

*

Van mreže Tanja

  • *****
  • 310
    • AstroSensa
Re: NJENO ZAPOSTAVLJENO GOSPODSTVO-PERSPEKTIVA
« Odgovor #2 poslato: Januar 09, 2014, 08:39:04 posle podne »
« Poslednja izmena: Januar 09, 2014, 08:49:11 posle podne od strane Tanja »
"Ljubav je valjda jedina stvar na svijetu koju ne treba objašnjavati ni tražiti joj razloge." M. Selimović

*

Van mreže Nataša

  • *****
  • 1570
    • www.tradicionalnaastrologija.com
Re: NJENO ZAPOSTAVLJENO GOSPODSTVO-PERSPEKTIVA
« Odgovor #3 poslato: Januar 09, 2014, 08:51:34 posle podne »
Petar Apian, matematicar, astronom i kartograf iz 16. veka. Humanisticki pravac. Svi znamo za sliku, ali ne znamo svi i sta predstavlja.
astrološki tekstovi, izrada horoskopa, škola astrologije
www.tradicionalnaastrologija.com

*

Van mreže Ivan

  • ****
  • 54
Re: NJENO ZAPOSTAVLJENO GOSPODSTVO-PERSPEKTIVA
« Odgovor #4 poslato: Januar 09, 2014, 09:39:12 posle podne »
Ja sam mislio da 10. sfera predstavlja kristalnu sferu. Uran, granica vidljivog neba, sfera koja je na vrhu hijerarhije kosmosa. Pisala si pre nekog vremena o sferama transsaturna na facebook-u, povezujem.
« Poslednja izmena: Januar 09, 2014, 09:41:44 posle podne od strane Ivan »
Being asked to what end he had been born, he replied,
"To study the Sun and Moon and the heavens."

Diogenes Laërtius, speaking of Anaxagoras.

*

Van mreže Nataša

  • *****
  • 1570
    • www.tradicionalnaastrologija.com
Re: NJENO ZAPOSTAVLJENO GOSPODSTVO-PERSPEKTIVA
« Odgovor #5 poslato: Januar 09, 2014, 09:49:38 posle podne »
Jeste, sa metafizickog aspekta, ali u astronomskom kontekstu sfere znace i ovo u vezi sa precesijom, odnosno, dnevnim kretanjem koje simbolizuje primum mobile. U TA je sve skladno, uredno, hijerarhizovano. Kretanaj su hijerarhizovana i svako kretanje ima svoj metafizicki pandan. Ur je 8. sfera, zvezdano nebo. 9. i 10. su metafizicke, skini pdf koji sam dala u vezi sa Ezrom i procitaj. Te dve sfere predstavljaju Zodijak u zavisnosti od toga da li gledamo tripadiciju ili ne. U sustini, sve je to transcendentno, preko "tarabe" zvezdanog neba i mozes gledati kao jedno, onako kako Ibn Arabi, recimo, cini kada govori o Zodijaku i nebu bez zvezda spram neba sa zvezdama, mada i on prosiruju strukturu na vise nivoa dodeljujuci iste bozanskom. Te su ideje proizasle iz fizickog fakta da se sve u kosmosu krece, pa i zvezde, iz cinjenice o precesiji. U tome je stvar, a ne u nerazumevanju precesije kako nam spocitavaju. Tih deset sfera, deset vrsta kretanja su dovedeni u vezu sa pitagorejskom dekadom, prvom dekadom i tetraksisom, zbirom prva cetiri broja koji je zaokruzuju. I sve se slozilo, pitagorejska ideja da je sve stvoreno samo brojna ideja, tetraksisa sa cetiri solarne prekretnice, tripardicija sa fiksnom precesijom, ova sa 7 sfera...Svaki broj jedno kretanje, svako kretanje jedna sfera...
« Poslednja izmena: Januar 09, 2014, 10:32:19 posle podne od strane Natasa »
astrološki tekstovi, izrada horoskopa, škola astrologije
www.tradicionalnaastrologija.com

*

Van mreže Nataša

  • *****
  • 1570
    • www.tradicionalnaastrologija.com
Re: NJENO ZAPOSTAVLJENO GOSPODSTVO-PERSPEKTIVA
« Odgovor #6 poslato: Januar 09, 2014, 09:50:45 posle podne »
Deset sfera nisu standard u TA, razvijalo se to. Neki imaju samo 8. neki 9. a neki 10. i prema tom broju ogranicavas kosmos. Osnova je aristotelijanska. Bez precesije sve se sublimira u 8. Sa precesijom razdvajamo zvezdanu od kristalne, a ovu od nepokretnog pokretaca, odnosno, primum mobilea.
« Poslednja izmena: Januar 09, 2014, 10:00:57 posle podne od strane Natasa »
astrološki tekstovi, izrada horoskopa, škola astrologije
www.tradicionalnaastrologija.com

*

Van mreže Nataša

  • *****
  • 1570
    • www.tradicionalnaastrologija.com
Re: NJENO ZAPOSTAVLJENO GOSPODSTVO-PERSPEKTIVA
« Odgovor #7 poslato: Januar 09, 2014, 10:23:16 posle podne »
Aristotelov kosmos pre precesije, sa 8 sfera koja inicira sva kretanja i iz koje istice primum mobile.

https://math.dartmouth.edu/archive/c2w99/public_html/wklyimages/Aristotelian.Cosmos.jpg

Aristotelov kosmosm posle svih verzija precesije sa 11. na vrhu. Ta 11. odgovara Imperiumu iz slike Petra Apiana, ono sto je iznad 10. na slici.

http://www.hao.ucar.edu/education/img/ptolemaicLg.gif

Aristotelov kosmosm sa 9 sfera. https://s-media-cache-ak0.pinimg.com/564x/c3/5e/00/c35e00f0c5973577647f45e46f4200c6.jpg  Deveta je Prima mover, sublimacija hipoteticke 10. i 11. sfere. Kod Arabija Zodijak je ta 9. sfera,  i iznad nje idu jos tri cak, ali one su potpuno transcendentne. Ova prica tesnu vezu ima sa neoplatonistickim Bogom Jednim, njegovim Logosom i Animom Mundi (pominje i Ezra). Ovaj poslednji, da ga nazovemo, deo je u prirodi i izvan nje, bas kao 9. sfera, recimo. Nus bi odgovarao 10. a Imperium 11. ili potpuno transcendentnoj, izvan broja i mera. To je Jedno, nemanifestno, prvo lice Boga, sve sto je ikada postojalo, ali ne puki zbir svega i svih ideja, vec integrisana celina izvan kontemplativnog (pojmovnog) koncepta.
« Poslednja izmena: Novembar 19, 2016, 08:36:27 pre podne od strane Natasa »
astrološki tekstovi, izrada horoskopa, škola astrologije
www.tradicionalnaastrologija.com

*

Van mreže Nataša

  • *****
  • 1570
    • www.tradicionalnaastrologija.com
Re: NJENO ZAPOSTAVLJENO GOSPODSTVO-PERSPEKTIVA
« Odgovor #8 poslato: Januar 09, 2014, 11:20:01 posle podne »
Zodijak je sve iznad sfere nekretnica. Moze da bude 9. kao kod Arabija, 10. cak, nebitno, zavisi od toga koju hijerarhiju autor priznaje. Poenta je da je to sfera izand sfere zvezda i da sa zvezdama nema veze, da znaci nisu sazvezdja (skupine zvezda). U svom tekstu Zodijak govorim o tome kako su srednjevekovni astrolozi razumeli odnos izmedju sfere zvezda i sfere Zodijaka u duhovnom smislu. U tehnickom, ove dve sfere se razdvajaju asimilovanjem precesije, odnosno, promovisanjem tropskog koordinatnog sistema od strane Ptolomeja, odnosno, matematickom percepcijom ekliptike nezavisno od stelarne pozadine. Taj nivo apstrakcije je kljucan u razvoju tropske astrologije i sve to ima veze sa grckim matematickim, idejnim umom. To sto nam danas (a i nekada) naucnici spocitavaju posledica je njihove nemogucnosti da razmisljaju u visoko apstraktnom smislu, da idealizuju astronomske cinjenice. Stvar perspektive, zato se tekst tako i zove. Perspektiva ideje i perspektiva razuma. Grci su majstori bili za oba nivoa, savremeni naucnici ne umeju to da povezu. Iz ovog razloga uporno ponavljaju da se precesija krece, a stari su, zapravo, gledali obrnuto, sazvezdja se krecu kroz tacku koja je zamisljeno nepokretna. Ponovo stvar perspektive, kao kada imas geometrijsku saru unutar geometrijske sare pa ti se cas cini da je prva na drugoj, a cas druga na prvoj. Znas sigurno za ovu opticku varalicu. Dakle, sfera zvezda je sfera zvezda, sve iznad nje ne pripada manifestaciji (kosmosu). Zodijak ce biti 9. ili 10. svejedno, zaivisi od toga da li se primum mobile odvaja od ideje stvaranja ili sublimira u njoj. Manje vazno jer poenta je u nemanifestaciji. Razliciti autori, razlicito ovo objasnjavaju, najveci broj ne objasnjava uopste, ali koristi znake, a ne sazvezdja. Iban Arabi je najjasniji. I ovde mislim na autore od srednjeg veka. U helenizmu imamo svasta, prilicno nejasnu sliku do Ptolomeja pa i u periodu posle njega jer su se sideralni i tropski Zodijak u to vreme preklapali pa nismo sigurni o cemu tacno autori pricaju kada uz znak pominju i zvezde u njemu.  U skracenom prevodu Ivane, nebitno je da li je Zodijak 9. ili 10. sfera, zavisi od kosmologije prezentera. Bitno je da Zodijak nije zvezdano nebo samo vec da imamo dva Zodijaka, onaj sazvezdja (eklipticka sazvezdja) i onaj znakovni (tropski i sideralni kooridnatni sistem). I sideralni Zodijak je eklipticki sistem i idealan, matematicki kao i tropski, ali mu je referenca pokretna, zvezdana. To ne znaci da je sideralni Zodijak isto sto i  Zodijak sazvezdja kako to V. Antonic prezentuje, vec da se isti, iako odvojen od zvezdanog neba, krece preme ritmu kretanja precesije, odnosno, sazvedja, zavisi od perspektive. I ovo je vazno za razumeti jer vidim naucnici ne razumeju. Bas ne razumeju. Ne razumeju ni oni koji bi morali da razumeju (mislim na astronome).
« Poslednja izmena: Januar 09, 2014, 11:22:57 posle podne od strane Natasa »
astrološki tekstovi, izrada horoskopa, škola astrologije
www.tradicionalnaastrologija.com

*

Van mreže Miki

  • *****
  • 587
    • Astrologija.online
Re: NJENO ZAPOSTAVLJENO GOSPODSTVO-PERSPEKTIVA
« Odgovor #9 poslato: Januar 11, 2014, 03:34:35 posle podne »
Za one koji znaju engleski, evo malo objašnjenja malo šireg konteksta, da Natašina objašnjenja lakše shvatite
http://www.newworldencyclopedia.org/entry/Celestial_sphere
http://astrologija.online/

Robert Zoller:But in order for that to happen, I had to clear a lot of rubbish out of the way. The rubbish was New-Age astrology, New-Age ideas about magic, New-Age ideas about alchemy, and things of that sort. Which are all cul-de-sa