Forum tradicionalne astrologije

Astrološke diskusije => Natalna astrologija => Temu započeo: Nataša Novembar 28, 2012, 09:33:35 pre podne

Naslov: Dominus geniturae (vladar horoskopa, vladar geniture)
Poruka od: Nataša Novembar 28, 2012, 09:33:35 pre podne
Vladar geniture (oecadespotes) je faktor za koji se ne moze reci da predstavlja konstantnu i jasnu odrednicu u tradicionalnoj natalnoj astrologiji. Kada se pazljivije procitaju navodi Firmika Mateterna na ovu temu, lako se moze zakljuciti da je njegov odnos prema primogenituri slican, ako ne i isti, kao i Lilijev stav prema signifikatoru ponasanja jer i jedan i drugi opisuju specificnosti licnosti natusa bez obzira na temperamentalnu strukturu. Vrlo je tesko definisati ulogu ovog faktora i razlikovati ga na psiholoskom nivou od vladara asc, nosioca temperamenta ili pomenutog vladara ponasanja. Cinjenica da pored psiholoske ovaj faktor preuzima i remedijalnu (interventnu) ulogu u natalu umnogome komplikuje celu stvar. Iz licne prakse mogu reci da je pozeljno da se jedna planeta nametne kroz vise mogucih uloga, kroz sticaj uloga kako bi se u njoj sveli vladar asc, nosilac dominantnog elementa, vladar ponasanja ili almuten zajedno sa primogeniturom. U takvim slucajevima imamo konzistentniju, snazniju i jasniju sliku o licnosti. Pored sticaja vise uloga u jednoj planeti pozeljno je da vladar karte ima neku vrstu bliske veze sa ascendentom ili njegovim vladarem preko aspekta ili recepcije ili bar sa tackom fortune koja predstavlja alternativni asc. Dakle, primogenitura jeste faktor cija se simbolika manifestuje kako u psihologiji natusa tako i u onome sto mozemo nazvati primarnim interventnim faktorom karte u smilu usmeravanja i savetovanja, a vec prema recepcijama, aspektnim i mundanim vezama istog sa ostalim faktorima. Nikako nije dobro ukoliko je primogenitura potpuno izolovana i van bilo kakve veze sa ascendentom, odnosno, vladarem asc ili fortunom. Izolovanost podrazumeva takvu poziciju ovog faktora u kome on, prakticno, nema aspekt ili recepciju niti sa jednim licnim faktorom natala.

U Firmikovim navodima oecadespotes kontrolise celinu natalne karte tako sto od njega drugi licni faktori "preuzimaju" snagu za licnu manifestaciju. Iz ovoga sledi logican zakljucak da je neophodno da primogenitura ispunjava gorepomenute uslove u smislu povezanosti preko aspekata i recpecija kako bi ovu ulogu ispunila. Kod Firmika se u delu o vladaru karte nazire i ono sto su Arapi nazivali almutenom karte pa je, zaista, cesto nemoguce razlikovati ova dva faktora. Cinjenica da za almuten nisu potrebni posebni kvalifikovani uslovi svode almutena karte vise na psiholoski nivo, deo temperamenta i ponasanja. U tom smislu pozeljno je u temperament uvrstiti i almuten natala jer isti predstavlja dominatnog dispozitora karte sto nije isto sto i krajnji dispozitor koji moze, ali ne mora, da postoji. Krajnji dispozitor se zasnova na domicilnom sledu svih faktora karte, a almuten na almutenskom sledu zbog cega je isti je obavezan faktor i moze se izracunavati prema Ibn Ezrinim uputima ili prema svih 7 planeta, dva glavna ugla i tacki fortune kako licno radim. Almuten karte je, dakle, vrlo bitan licni faktor koji umnogome opisuje ponasanje i prirodu pojedinca pa se isti ravnopravno javlja u odredjivanju ponasanja sa primarnim vladarem istog. Krajnji dispozitor bi se mogao opisati maksimom "Svi putevi u Rim vode" s tim sto, za razliku od almutena, isti ne mora da postoji u svim geniturama. Ukoliko ga ima i istaknut je po bilo cemu, takodje, mora biti uvrsten u siru temperamentalnu strukturu.

Prema Firmiku primogenitura moze biti:

1.Planta u dobroj kuci i sopstvenom domicilu ili planetarnom terminu
2.Terminski dispozitor stepena SO u dnevnim, odnosnom MO u nocnim geniturama
3.Dispozitor egzaltacije MO znaka
4. Domicilni dispozitor narednog MO znaka. Ova poslednja stavka proistice iz Dorotejevih uputa koja se ticu stepeni 3. MO dana posle rodjenja, vavilonskog prvog kresenda pa je, zapravo, legitimno za vladara geniture odrediti i vladara termina MO stepena na kraju 48.casa od rodjenja. Vladar natala prema Doroteju ne igra samo psiholosku vec i ulogu nosioca zivota, signifikatora glavne sudbine koja ima veze sa stepenom 3. lunarnog dana. U vezi sa ovim stoje i kvalifikacije 10. znaka od MO pozicije te znaka MO dodekatemoriona o kojima smo govorili.

Prema Firmiku primogeniturnu ulogu ne mogu da ponesu luminari pa ako se desi da MO u natalu padne u Ge, onda se presakcu naredna dva znaka kojima vladaju MO i SO kako bi se nosilac geniture dodelio ME. Ovde uocavamo dodirne tacke sa faktorima koji su se javili poznije u teoriji astrologije poput vladara ponasanja. Kod Firmika takvih diferencijacija nema pa vladar geniture u sebi objedinjuje i vladara ponasanja i moguci almuten. Da nosilac geniture umnogome u sebi objedinjuje i vladara ponasanja dokazuju i opisi koje Firmik daje za svaku planetu u ulozi vladara karte. Iz ovoga razloga verujem da se, uprkos onome sto Froli sugerise, vladar ponasanja ne moze odvojiti od temperamenta vec mora biti integrisan u procenu temperamentalne strukture jer nemoguce je specificnosti necijeg ponasanja posmatrati izvan okvira dominantnog temperamenta. U tom smilu vladar ponasanja, bas kao i vladar geniture, mora biti temperamentalni faktor.

Vladar geniture tako moze biti nekoliko planeta, ali je logicno da tu ulogu ponese najistaknutija medju njima. Neretko ce se desiti da neka od ovih planeta ponese i ulogu almutena ili vladara ponasanja tako da se u takvim situacijama vise uloga stekne u jednoj planeti.

Lili ponavlja pricu o MO znaku u sledu na pocetku poglavlja o vladaru karte i posle toga prelazi na almutena prema sticaju dispozicija stepna SO, MO, dva ugla i tacke fortune zakljucivsi da on licno za vladara geniture uzima planetu sa najvise osnovnog i mundanog dostojanstva. Takvoj planeti i sam priznaje znacajnu ulogu u temperamentu i ponasanju natusa. Na kraju poglavlja o ovoj temi napominje kako su Grci vladara geniture prepoznavali u almutenu MO i ME jer isti vladaju telesnoscu, odnosno, intelektom.

Dakle, dominus geniturae nosi dvojaku, odnosno, trojnu ulogu: jedan je od faktora temperamenta, nosilac sudbine i primarni korektivni faktor u remedijalnim intervencijama. Pored njega od posebnog znacaja za ponasanje i temperament pojedinca ima i dekanski deo asc jer dekani (termini) ni izbliza nisu tako slabo osnovno dostojanstvo kako neki autori navode. O tome u posebnoj temi.
Naslov: Re: Dominus geniturae (vladar horoskopa, vladar geniture)
Poruka od: LadyInRed Februar 27, 2013, 01:11:11 posle podne
Interesuje me sta se desava kada je Vladar geniture planeta u losoj kuci, recimo 12. kod mene ili 6.,8. ? Da li se i tada remedijalne mere usmeravaju prema toj planeti ili ne? Meni je definitivno Venera Vladar geniture i jako je dominantna u mom zivotu, sve mi se vrti oko tih Venerinih stvari. Elem, jos jedno pitanje. Sta se desava kada je Almuten karte planeta potpuno suprotna Vladaru Geniture. Kod mene je Mars Almuten. Te dve planete ukazuju na dve suprtonosti, harmoniju i disharmoniju. Da li bi onda procenili da osoba ide iz krajnosti u krajnost? Kod mene je mozda Venera dominantnija jer je Mars u Venerinom znaku ( mada Mars je blizi uglu ) ali inace kako bi bilo?
Naslov: Re: Dominus geniturae (vladar horoskopa, vladar geniture)
Poruka od: Nataša Februar 27, 2013, 02:06:28 posle podne
Vladar geniture ne bi trebalo da bude planeta iz 12.
Naslov: Re: Dominus geniturae (vladar horoskopa, vladar geniture)
Poruka od: LadyInRed Februar 27, 2013, 03:48:43 posle podne
Aha, znaci mora biti neka planeta koja ima dovoljno dostojanstva, vidi Asc,vl. Asc ili Fortunu a nije u 6.,8. i 12. kuci. A jel moze da bude retrogradna  ;D ili ispada da ne moze ni to jer je to ostecuje. bas i nemam nekog kandidata onda  :D
Naslov: Re: Dominus geniturae (vladar horoskopa, vladar geniture)
Poruka od: Cor scorpii Februar 27, 2013, 03:54:06 posle podne
Aha, znaci mora biti neka planeta koja ima dovoljno dostojanstva, vidi Asc,vl. Asc ili Fortunu a nije u 6.,8. i 12. kuci. A jel moze da bude retrogradna  ;D ili ispada da ne moze ni to jer je to ostecuje. bas i nemam nekog kandidata onda  :D

Mslim da ti rekoh da je to kod tebe SA.

E sad, druga je stvar sto ti on bas i nije drag... :D
Naslov: Re: Dominus geniturae (vladar horoskopa, vladar geniture)
Poruka od: Nataša Februar 27, 2013, 03:58:31 posle podne
SA jer je na kraju r ciklusa pa je 120 prema SO, asc i vladaru. U pristojnoj, cvrstoj kuci, esencijalno zdrav, gotovo i da triplicitet uz egzaltaciju ostvaruje (rodjena si na prelazu doba). U VE je znaku i pre ce biti da to prepoznajes kao dobro u vezi sa sobom nego samu VE koja nije zdravo integrisana jer je u 12. 180 sa planetama u 6. i jos orjentalna. Forsirati nju znaci cikati nevolje iz tih segmenata. Mislim da bi to cak vrlo lako i ostvarila VE remedijalama jer je planeta orjentalna.
Naslov: Re: Dominus geniturae (vladar horoskopa, vladar geniture)
Poruka od: LadyInRed Februar 27, 2013, 04:11:19 posle podne
Pa da, mogao bi da bude Saturn a posto je u Vagi da to nekako povezujem sa tim lepim stvarima, kreativnoscu i tome slicno. Ako malo razmislim definitivno na moje telo i uspeh bilo koje vrste najbolje utice disciplina, precizna casovna organizacija, neekscesno ponasanje. S tim da jelte sa druge strane to mraci neku moju veselu prirodu pa ono nit sam tamo nit ovamo. Nekako balansiram izmedju Sunca i Saturna izgleda  ::) A da, opet je u suprotnosti sa Alumenom karte ali je Mars u vlasti Saturna pa valjda ga nekako ipak Saturn usmerava i mozda je ipak vazniji od Marsa.
Naslov: Re: Dominus geniturae (vladar horoskopa, vladar geniture)
Poruka od: Cherry Februar 27, 2013, 05:10:33 posle podne
Moguće da kroz (neki kreativni) posao i/ili inostranstvo možeš da ostvariš svoj neki maksimum. To ne znamo sada jer se nisu ta polja još otvorila, samo fakultet jeste..a realno imala si neke momke preko tog polja..

Meni je valjda Jupiter vladar, II kuća, III znak, i poprilično mi je  jasno, ja dok ne krenem da zarađujem, i budem imala stalnu neku cirkulaciju novca nema šanse da mi se ništa sredi u životu. Valjda mi se tako podiže samopouzdanje, a kada ne radim, ništa se ne dešava, ja kao da preživljavam samo..Čak mi ne treba natal da ovo vidim, jednostavno osećam da je tako.
A primetila sam da većina ljudi nekako oseća da je vladar geniture i polja gde se nalazi ili kojima vlada nešto ka čemu treba da se usmere, a nerektno su već i usmereni..
Naslov: Re: Dominus geniturae (vladar horoskopa, vladar geniture)
Poruka od: LadyInRed Februar 27, 2013, 05:44:19 posle podne
Da, verovatno je Jupiter koji je ujedno i vladar ponasanja posto mu Merkur aplicira a vidi se sa Asc i vl. Asc.

Sigurno je ta planeta vec deo nas. Ja sam oduvek imala te Saturnove osobine, kao dete sam bila pravi mrgud i sve je moralo da bude kako ja kazem  ;D. Elem, izostavila si decu a meni je to najbitnija stvar u zivotu od pre nekoliko godina. Pre je bio fakultet, sada su deca i kreativan rad. Inostranstvo me privlaci ali ne bih se raspala ako se ne ostvari ali deca su mi bas velika zelja i veliki strah ujedno. Znam da moram nekako biti okruzena decom sada nadam se svojom ali ako ne onda vec nekako moram to da ostvarim jer nekako se sa njima osecam najbolje, najpotpunije, najkorisnije :).
Naslov: Re: Dominus geniturae (vladar horoskopa, vladar geniture)
Poruka od: Cherry Februar 27, 2013, 05:57:20 posle podne
Evo mogu ti iz svog primera navesti razliku između almutena Sa i vladara geniture Sa, jer je meni almuten Sa u Škorpiji u I, dolazi iz IV i V.
Okolnosti u mojoj porodici nisu mi baš išle na ruku, zapravo ja kao da sam bačena u neku porodicu sa čijim stavovima i načinom funkcionisanja se nimalo ne slažem. Oni su jedna flegmatična gomila, osim dede koji je kao neki dominantan lik. Tako da sam poprilično patila zbog toga i to će verovatno biti tako uvek. Takođe detinjstvo mi je bilo nekako relativno teže..
Decu ne smem ni da pominjem, nadam se da će sve biti u redu, jer mi je to veoma bitna stavka, uostalom i porodica mi je bitna..

Kao taj Sa ma antisciju sa SAN-om, tako da kao eto bar nešto, što ga kao ističe.  A u mom karakteru je doneo najviše to da se osećam krivom kada nešto loše uradim, zato gledam da ne radim "zločeste" stvari. Moguće i da nije Sa toliko izražen jer ga vladar Asc gleda iz X znaka..pa kao dominira nad  njim, ne znam..i jer je Ju jak..

Uglavnom almuten ne mora biti dobar, vladar geniture naginje ka pozitivnom..
Naslov: Re: Dominus geniturae (vladar horoskopa, vladar geniture)
Poruka od: LadyInRed Februar 27, 2013, 08:56:22 posle podne
Da, kapiram kako gledas. Meni su i Almuten Mars i Vladar geniture Saturn u znaku Vage i u 5. kuci pa vuku na istu stranu ali Mars ukazuje na jako lose stvari a ovaj kao na najbolje moguce u mom konkretno natalu. Pretpostavljam da ce se i najveca borba i najveca satisfakcija vezati upravo za tu 5. kucu.
Naslov: Re: Dominus geniturae (vladar horoskopa, vladar geniture)
Poruka od: Ivan Jun 02, 2014, 09:16:47 pre podne
Vladar geniture je planeta koja se od ostalih kandidata za ovo zvanje izdvaja po tome što ima aspekt ka ASC. Ja tako razumem. U mom slučaju to je Sa, koji je vladar ASC, u 9, u Vagi, i partilnom aspektu ka ASC. Vrlo dominantan položaj, istovremeno je i Almuten karte, jer je u egzaltaciji i triplicitetu. Mene je Sa usmerio ka astrologiji, definitivno.
Naslov: Re: Dominus geniturae (vladar horoskopa, vladar geniture)
Poruka od: alea Jun 03, 2014, 07:40:51 posle podne
Ja definitvno mislim da se meni sve u karti vrti oko JU i SO.

Jedno od te dve bi mi verovatno bio i vladar geniture, mislim pre da je JU, koji mi je inace i vladar ASC, vladar SO i Fortune, ali i almuten karte.

Mene je JU usmerio prema novcu, bankarskom poslu, karijeri, ali i volji i zelji za stalnim ucenjem...mada mi je JU peregriniran, doduse po Doroteju ima participirajuci triplicitet ( sto je koliko shvatih diskutabilno da li potice od njega uopste ), okcidentalan, ipak mu SO daje recepciju  i jako je brz i direktan.
Taj aspekt SO0ASC60JU meni je u zivotu puno toga dobrog doneo.
Naslov: Re: Dominus geniturae (vladar horoskopa, vladar geniture)
Poruka od: Miki Jun 09, 2014, 01:03:36 posle podne
Mene je JU usmerio prema novcu, bankarskom poslu, karijeri, ali i volji i zelji za stalnim ucenjem...mada mi je JU peregriniran, doduse po Doroteju ima participirajuci triplicitet ( sto je koliko shvatih diskutabilno da li potice od njega uopste ), okcidentalan, ipak mu SO daje recepciju  i jako je brz i direktan.
Taj aspekt SO0ASC60JU meni je u zivotu puno toga dobrog doneo.
Tebe je ka novcu usmerila Venera i Saturn
Naslov: Re: Dominus geniturae (vladar horoskopa, vladar geniture)
Poruka od: alea Jun 09, 2014, 08:04:00 posle podne
Mene je JU usmerio prema novcu, bankarskom poslu, karijeri, ali i volji i zelji za stalnim ucenjem...mada mi je JU peregriniran, doduse po Doroteju ima participirajuci triplicitet ( sto je koliko shvatih diskutabilno da li potice od njega uopste ), okcidentalan, ipak mu SO daje recepciju  i jako je brz i direktan.
Taj aspekt SO0ASC60JU meni je u zivotu puno toga dobrog doneo.
Tebe je ka novcu usmerila Venera i Saturn

Pa i JU je koliko znam, univerzalni signifikator za razmatranje pitanja novca?
Koliko sam citala Lilija... :)
Meni ni VE ni SA ne vide ASC, a JU je i u mundanom 2.
Naslov: Re: Dominus geniturae (vladar horoskopa, vladar geniture)
Poruka od: LadyInRed Jun 09, 2014, 10:51:01 posle podne
Zemljani znaci su vezani za novac pa je Venera u zemljanom Jarcu pritom u 2. kuci i ovaj Saturn u 8. nekako najdominantnija prica za novac . Mislim da je Jupiter vise uticao na bavljenje naukom, obrazovanje, sto kazes potrebu da stalno ucis i da se nadogradjujes u intelektualnom smislu jer je u vazdusnom znaku koji tezi intelektualnim stvarima. Mada mundano je Jupiter u 2. kuci pa onda ima sigurno i on uticaj na tematiku tog polja i mozda bavljenje bas necim vezanim za novac.
Naslov: Re: Dominus geniturae (vladar horoskopa, vladar geniture)
Poruka od: ganci Jun 22, 2014, 06:11:40 posle podne
Da li je vladar geniture kod mene Mars? Nekako mi deluje najpre on, evenualno Saturn. :confused:
Naslov: Re: Dominus geniturae (vladar horoskopa, vladar geniture)
Poruka od: alea Jun 22, 2014, 06:49:02 posle podne
Ne znam Ganci, ja citam ovo sto je Natasa pisala, i mogu reci, meni je recimo MA vladar ponasanja po Liliju ( doduse to je izracunao Astro fox, program Ultijev ), mada meni taj MA zaista puno boji karakter, duada mog vladara JU pada na natalni MA, dok duada MA pada bas na natalnog JU, sto je vrlo interesantno, uz cinjenicu da mi je MA po Liliju i vladar ponasanja... :confused:
Naslov: Re: Dominus geniturae (vladar horoskopa, vladar geniture)
Poruka od: LadyInRed Jun 24, 2014, 12:06:54 posle podne
Trebalo bida jeste Mars  kod ganci jer je egzaltiran i ugaon, stetu mu nanosi retrogradnost ali mislim da nema drugog kandidata jer je Jupiter u losoj kuci i takodje retrogradan.
Naslov: Re: Dominus geniturae (vladar horoskopa, vladar geniture)
Poruka od: Ivan Novembar 27, 2015, 03:20:07 pre podne

Izgubljena I knjiga helenističkog astrologa Antioha kojeg Retorijus naziva Atinski, a koja je
dostupna jedino u vidu anonimne vizantijske rekapitulacije iz srednjeg veka, u poslednjem 29.
poglavlju sadrži pravilo za određivanje oikodespotes-a. Ranije se smatralo da je Antioh Atinski
živeo u drugoj polovini II veka nove ere (Franc Cumont), ali najnovija istraživanja ga smeštaju
negde na sam početak hrišćanskog razdoblja.

Prema Antiohu, oikodespotes se određuje na sledeći način:

Najpre se odredi predominator. Predominator je dominantno svetlo, koje se određuje na
osnovu sekte i prisustva luminara u korisnom, upotrebljivom mestu. Polazna konstatacija je da
Helios dominira danju, Selena noću. Ukoliko je Sunce na istoku tada ima apsolutnu dominaciju,
zato što vlada obdanicom; međutim ukoliko pada u pravcu zapada i Selena je pri tom na istoku,
tada Selena ima predominaciju. Ukoliko se Selena nađe u postascenziji ASC a Helios pada sa
istoka, Selena će opet biti predominator. Ali ukoliko oba svetla padaju ka zapadu, tada će sam
ASC biti predominator. Ovo važi za dnevna rođenja.

Za noćna rođenja ukoliko se Selena uzdiže na istoku tada je ona predominator bez obzira na
položaj Heliosa. Ako Selena pada ka zapadu dok je Helios u postascenziji ASC, tada je Helios
predominator. Ukoliko su oba svetla ispod zemlje na uglovima ili postascenzijama,
Selena će zbog sekte imati predominaciju. Ali ako Selena pada sa uglova, dok je Helios na
jednom od uglova, tada će Helios biti predominator. Ukoliko oba svetla padaju sa uglova, tada
je ASC predominator, slino kao u slučaju dnevnog rođenja.

Kada se na ovaj način utvrdi predominator, oikodespotes je terminski vladar stepena u kome se
predominator nalazi.

Antioh dalje navodi da je u svrhu dalje analize potrebno ustanoviti zodijački i mundani položaj
oikodespotes-a, da li predaje svedočanstvo ASC ili Seleni, kao i da je ovaj postupak osnov za
sva dalja prosuđivanja natala.
Naslov: Re: Dominus geniturae (vladar horoskopa, vladar geniture)
Poruka od: Ivan Novembar 27, 2015, 09:36:13 pre podne
Kada govori o pronalaženju oikodespotes-a, Antioh ga predstavlja kao domicilnog vladara natala, kako bi ga razlikovao od vladara natala. Radi se, dakle, o dva planetarna vladara, među kojima je jedina razlika samo u načinu određivanja:

Domicilni vladar je određen vladarem termina u kojem se nalazi predominator, dok je vladar znaka u kojem je predominator vladar natala. Ova razlika u kasnijoj astrološkoj praksi brzo nestaje sa scene; dolazi do njihovog "ujedinjenja" u nešto što znamo samo kao vladar natala (geniture). Pofiri tako pozivajući se na izgubljeni Antiohov original dalje detaljno obrazlaže pronalaženje ova dva vladara natala, dok u jednom tekstu koji se pripisuje Retorijusu (koji takođe koristi originalni Antiohov tekst) razlika između ovih i ne postoji.

Naslov: Re: Dominus geniturae (vladar horoskopa, vladar geniture)
Poruka od: Nataša Novembar 27, 2015, 05:12:51 posle podne
Bez pozivanja na razliku izmedju vladara domicila i termina na taj nacin, vrlo slicno razmilja i Pavle iz Egipta/Aleksandrije u delu o oekadespotesu, s tim sto on isti dovodi u vezu sa davaocem zivotnih godina jer su termini, njihov zbir, osnove za vece planetarne godine. Ono sto je interesantno u gomili finesa sa istom polaznom osnovom je, da ni kod Pavla, ni kod Ptolomeja, a moguce ni kod hipoteticki originalnog Doroteja, nemamo zahtev za aspekt izmedju, u istoriji poznije nazvanih, hajlega i nekog mu dispozitora/alkohodena da bi ovaj prvi ispunio zadatu ulogu.
Naslov: Re: Dominus geniturae (vladar horoskopa, vladar geniture)
Poruka od: Ivan Novembar 27, 2015, 11:45:10 posle podne
Da. Tek sa razvojem arapske astrologije nastaje uslov da alkohoden, pored toga što je terminski vladar hajlega, mora i da ga aspektuje. Mislim da kroz ovaj dijalog zapravo polako otkrivamo poreklo hajlega i alkohodena, i da ovi nisu nativno arapski pronalasci.  ;D
Naslov: Re: Dominus geniturae (vladar horoskopa, vladar geniture)
Poruka od: Ivan Novembar 28, 2015, 03:28:47 posle podne
Neoplatonista Porfiri (232-304), autor dela Uvod u Ptolomejev Tetrabiblos, takođe navodi set pravila za određivanje vladara geniture. Neka od njih su:

Na kraju ovog pasusa Porfiri napominje kako je pronalaženje vladara geniture dugotrajan i najkomlikovaniji postupak od svih delineacija.
Naslov: Re: Dominus geniturae (vladar horoskopa, vladar geniture)
Poruka od: Nataša Novembar 29, 2015, 11:52:47 pre podne
To je, zapravo, vrlo subjektivan postupak i zavisi, vise nego bilo sta drugo u natalnoj astrologiji, od vere i usredsredjenosti samog interpretatora. Ne postoji objektivna metoda za pronalazenje vladara natalnog trenutka vremena kao sto postoji objektivan pristup utvrdjivanju domicilnog ili almutenskog vladara asc recimo.  Ja sam sklona da za vladara geniture uzmem vladara domicilnog znaka 3. dana nakon rodjenja, tacnije, 48. sat od rodjenja po isteku jer se taj 3. dan uklapa u folklore mnogih naroda Evrope i Bliskog istoka i vezuje sa andjele koji "dodeljuju" sudbinu deteta. Kod Firmika je ovo jedna od stavki koju on definise kao znak u MO sledu posle rodjenja. Naravno, i stepen i termin te pozicije su vazni pa dobro integrisan vladar domicila moze biti ogranicen losom planetom na stepenu starta 3. dana...
Naslov: Re: Dominus geniturae (vladar horoskopa, vladar geniture)
Poruka od: Ivan Novembar 29, 2015, 06:53:37 posle podne
Da, Porfiri daje prednost domicilnom vladaru Meseca 3. dana od rođenja kao vladaru geniture. Ali i on ističe ograničenje da luminari ne mogu biti vladari geniture, što je potpuno u skladu sa ranijom tradicijom. Tako Rimljanin navodi da ukoliko se Mesec nađe natalno u Blizancima naredna dva znaka koja pripadaju Suncu i Mesecu preskaču, i da Merkur preuzima ulogu vladara geniture kao despotes Device...
Naslov: Re: Dominus geniturae (vladar horoskopa, vladar geniture)
Poruka od: Nataša Novembar 29, 2015, 09:30:06 posle podne
Kod Materna jednako.
Naslov: Re: Dominus geniturae (vladar horoskopa, vladar geniture)
Poruka od: Nataša Mart 29, 2017, 06:49:45 posle podne
Jos jedan pogleda na prirodu i ulogu Almutena geniture. Sta je sudbina, kako bismo je mogli razumeti, koliko smo slobodni i sta preduslovljava nase izbore u delu iz Mita o Eru. Za razliku od hriscanskog grcki dajmon ima dugu, kontinuiranu istoriju od Homera do samog kraja antike. Iako se razumevanje ovog pojma tokom istorije menjalo izvesna obelezja se zadrzavaju. Jedno od njih je da je dajmon bice izmedju coveka i boga i ne obavezno zlo. Platon u "Odbrani Sokratovoj" svedoci da je on imao daimonona koji ga je redovno upozoravao u formi unutrasnjeg glasa na greske koje je, na taj nacin, izbegavao, ali mu nikada nije sugerisao konacni, drugi izbor. Ipak, Sokratov dajmon nije prikazan kao personifikovana sila, vec kao znak, kao kvalitet duse i samosvesnosti. U Simposiumu svestenica Diotima dajmona opisuje kao nebesku fakultativnost, kvalitet, ascenzivnu silu koja interpretira i prenosi ljudske stvari bozanskim i bozanske ljudskim. Ljubav je tako dajmonska, okultna, sila, ne selstijalno bice. Kao aktivnost, fakultativnost, poriv, svaki bog (nebesko bice) moze da vrsi dajmonsku ulogu na neki nacin. O dajmonima sam nesto govorila na temi https://www.facebook.com/groups/astroloskidijalozi/permalink/1316886411664033/

Daleko pre Jambliha se, kao sto vidimo, razvila tradicija nebeskog cuvara. Kalodaemons (dobri) i kakodaemons (losi) duhovi, i njihov rimski pandan genius, u hriscanstvu ce se rasclaniti na andjele cuvare i demone. Svako od nas, prema Grcima, jednako moze da ima dobrog ili loseg gardijana, u zavinosti od preepohalnog izbora o kojem Platon govori u 10. knjizi Drzave (Republike), u Mitu o Eru. Na ovom mestu Platon na treci nacin govori o prirodi dajmona kao nebeskom, duhovnom bicu koje nadgleda i sprovodi ljudsku sudbinu.

Iz detaljnog i dugackog razgovora junaka ovog Platonovog dijaloga, koji za temu ima pricu o povratku iz mrtvih Era ratnika posle 12 dana boravka u onostranosti, zakljucujemo o jednom slozenom i vrlo bogatom eshatoloskom modelu duse koji pocinje trenutkom smrti. Dva otvora, dva ulaza i izlaza dusa ka zemlji i nebesima, izmedju kojih se pozicioniraju nebeske sudije, je pocetna slika koja kulminira govorom o svetlosnom stubu duginih boja koji drzi nebesa i upravlja njihovim kretanjima. Na granicnicima te svetlosti stoji Ananke, Nuznost, cije obrtanje uslovljava obrtanje svih sfera. Svetlosno vreteno je sacinjeno od omotaca i unutrasnjih slojeva kojih ima ukupno sedam. Celo vreteno se okrece u jednom pravcu dok se njegovi unutrasnji delovi krecu u suprotnom u razlicitim brzinama/ritmovima. Vreteno se, dakle, okrece prema ritmu koji uslovljava Nuznost dok na pojedinim delovima celine stoje sirene. Svaka od njih ispevava sopstveni glas kao jedan jedinstveni ton, a iz svih osam tonova (omotac i sedam delova) usaglasava se jedinstvena harmonija. Oko Ananke (Nuznosti), na jednakim rastojanjima i sopstvenim tronovima, sede njene tri kceri, tri mojre: Lahesa, koja upravlja prosloscu, Klota, koja vlada sadasnoscu, i Antropa, nebeska predstavnica buducnosti. Klota je ta koja svojom desnom rukom dodiruje spoljasnji omotac svetlosnog stuba razdvajajuci na taj nacin vremenske intervale. Antropa radi isto sto i prva sestra, ali levom rukom dok Lahesa pomaze sestrama u oba obrtanja.

"Kada su, dakle, duse tamo dospele morale su odmah da stupe pred Lahesu iz cijeg narucja je tumac bozje volje uzeo kocke i uzore zivota i rekao-Ovo je rec (logos) device Lahese, kceri Anankine. Evo, pocinje period drugi, smrtonosan za smrtni rod. Nece sudbina vas kockom birati nego cete vi sudbinu izabrati. Vrlina je bez gospodara, ko je ceni imace je vise, ko je ne ceni imace je manje, svako prema svome. Krivica je u biracu, bog nije kriv."

Iz ovoga, ne samo da prepoznajemo zakonitost prenosa okultnog zakona putem kretanja kroz osam nebesa, dva glavna pravca obrtanja koja se sadrze i u astroloskom predmetu (primarno i sekundarno kroz kretanje omotaca i sedam slojeva), vec i razumevanje sudbine. Dusa je ta koja pre rodjenja bira svoj zivot prema prethodno oblikovanom kvalitetu koji prenosi iz prethodne egzistencije. Vrlo detaljno i raznovrsno se prica dalje razlaze kroz paterne zivota i izbore istih od strane razlicitih dusa, do trenutka kada Lahesa svakoj od njih dodeljuje pratioca dajmona koji ce biti cuvar njenog zivota i izvrsitelj njenog izbora. Dajmon dalje odvodi dusu do druge seste Klote i na kraju do trece Antrope i na taj nacin zatvara krug sudbine koji ostaje nepovratan. Posle sestara, na polju koje naziva Letinim, iz reke Amalete duse piju tecnost. Ona koja popije vise zaboravlja sve preepohalno, ona koja popije manje nesto od secanja zadrzava i prenosi u zemaljski zivot. Duse na kraju zaspivaju i u sredini sna bivaju izbacenje u sopstveno rodjenje.

"A taj vesnik sa onoga sveta (tj. Er) objavi da
je onaj tumač božje volje ovako rekao: ,,I onoga ko poslednji"
pristupi, ako pametno odabere, skladnoga bića
čeka život ugodan, ne zao. Ni prvi koji bira neka ne bude
nemaran, ni poslednji obeshrabren."

Pošto je tumač božje volje te reci izgovorio — pričaše
dalje Er — pristupi onaj koga je kocka odredila da
bude prvi, pa izabra najveću tiranidu. Zbog nerazumnosti
i pohlepe, on nije pri izboru ο svemu dovoljno promislio,
pa mu je promaklo da je u takvoj tiranidi zla sudbina sadržana: da se sopstvena deca pojedu, a i druga
zla. Ali kada je na miru svoj izbor osmotrio, počeo je da
nariče i da samog sebe udara. Pošto se nije držao onoga
na šta je tumač božje volje bio prethodno upozorio, on
nije optuživao samog sebe zbog tih zala, nego kob slučaja
(tyhe), demone, i sve drugo samo ne sebe. Taj pak bese
jedan od onih koji su došli s neba; on je svoj prethodni
život proživeo u jednoj uređenoj državi, a vrlinu je stekao
d po navici, bez filozofije. Er je još rekao da među onima
koji su došli s neba nije bilo malo onih koji su se tako
prevarili, jer u nevoljama nisu bili izvežbani. A mnogi
od onih koji su došli ispod zemlje nisu svoj izbor činili
u takvoj žurbi, jer su se i sami namučili i muke drugih
videli.

Eto zbog toga za većinu duša nastaje smena zla i
dobra, a još i zato što ta smena zavisi od slučaja koji se
u bacanju kocki nalazi. No ako bi se neko, pri svakom
povratku u život na ovom svetu, na zdrav način bavio
filozofijom, i ako ga izbor pomoću kocke ne bi bacio na
poslednje mesto, onda se možda smemo usuditi da, po
onome što nam je sa onoga sveta poručeno, tvrdimo da
takav čovek ne bi bio srećan samo u ovozemaljskom životu,
nego da bi mu i put iz ovozemaljskog života na onaj
svet, kao i povratak otuda ovamo, bio bez prepreka i nebeski,
a ne izrovan i podzemni.

I tako je, Glaukone, priča (mythos) sačuvana i nije
izgubljena. A ona će i nas sačuvati, ako joj budemo verovali,
i sigurni u sebe prebrodićemo Letu, reku zaborava,
i dušu svoju nećemo ukaljati. No ako meni budete verovali,
držaćemo se ustanovljenog: duša je besmrtna i
može u sebe primiti sva zla, jednako kao i sva dobra;
ići ćemo uvek onim putem koji vodi prema gore, i uvek i
svuda ćemo uz pomoć razboritosti upražnjavati pravičnost.
Tako ćemo i sebi samima i bogovima biti prijatelji,
i u ovozemaljskom životu dobijati nagrade koje pravičnost
zaslužuje, kao što pobednici u igrama idu okolo po
d stadionu prikupljajući ih. Tako ćemo valjano delati i u
ovozemaljskom životu i na onom hiljadugodišnjem putu,
ο kojem smo u priči govorili."
Naslov: Re: Dominus geniturae (vladar horoskopa, vladar geniture)
Poruka od: Nataša Mart 29, 2017, 11:02:39 posle podne
 Ovom pricom se zavrsava mozda i najvaznije Platonovo delo. Vrlo astrolosko u svojoj sustini jer govori o vremenu, nuznosti, planetarnim sferama, kretanjima i svemu onome sto je, par vekova posle njega, i formalno uoblicilo predmet astrologije. U ovaj mit je uklopljena i Platonova kosmologija. Omotac (sfondilon) iz svetlosnog stuba koji se pominje je, zapravo, sfera zvezda nekretnica koja se u primarnom obrtu okrene za 24 casa dok 7 slojeva, 7 zvezda lutalica, uobicajeno kruze u zodijackom smeru. Na ovaj nacin Platon govori o dva vidljiva kretanja o kojima smo vise puta ovde govorili i koja ce postati standard Aristotelove i Ptolomejeve kosmologije. Sfere, nosaci planeta. su nevidljive pa Platon govori o omotacima koji se nalaze jedan u drugom i u krajnjem okviru u osmom sto je ukupan broj sfera planeta i nekretnica. Platon cak dodeljuje i boje planetama. Saturn i Merkur imaju najintenzivniju zutu boju, Zevs (Jupiter) je beo, Mars crven, a Venera, poput Jupitera, nosi slicnu belinu. Platon govori i o brzinama sfera (omotaca) prema direktnom i retrogradnom kretanju cak. Njegovo primitivno i mitolosko strukturisanje kosmosa ostavlja prostora za siru interpretaciju, ali u celini ovaj deo odrazva astrolosku vezu nebeskih kretanja i ljudke sudbine. Kosmicke sirene koj pevaju u kontinuitetu pojedinacne tonove je ideja pitagorejskog porekla o muzici nebeskih sfera. Nuznost je antropomorfna sila koja skupa sa cerkama mojrama potpomaze kretanja sfera. Klota upravlja primarnim kretanjem zvezda nekretnica, Antropa peva o buducnosti novorodjenih ljudi zbog cega upravlja kretanjima planeta iz cijih sfera u zemaljski svet descendiraju njihove duse. lahesa je svedok proslosti koju ni bogovi ne mogu da promene i koja je sadrzana jednako u sadasnjosti i buducnosti. Prema tadasnjem verovanju Grka ukupna kolicina zivota je nepromenljiva zbog cega je i broj individualnih dusa konstantan. Posledicno i ukupan broj zivotnih obrazaca je takav. Sloboda duse da izabere sadrzi se u mogucnosti biranja zivotne forme unutar postojeceg broja, pod uslovom da je zivotni obrazac slobodan i da vec nije izabran od neke druge duse koja je po odluci kocke dobila prednost u izboru. Svaka dusa je slobodna da se izbori za vrlinu, ona nikome nije unapred sudjena, pre rodjenja. Ako je vrlina znanje, a znanje je secanje, svaka dusa ce izabrati svoju narednu sudbinu prema kolicini i kvalitetu tog znanja/secanja kojim raspolaze u trenutku vrsenja izbora. Telesnost je izvor zaborava, a umnost izvor secanja/znanja. Zlo potice od neznanja u culnom svetu. Izbor koji dusa izvrsi je sudbonosan jer od njega zavisi i neko naredno radjanje. Zivot zlocinca ogranicava jer ne dzovoljava veliki prostor za preobrazaj duse koji je, prema Platonu, moguc jedino kroz dijalektiku i saznanje. Jos manje izgleda ima dusa koja je izabrala zivotinjsku formu. Bavljenje filozofijom, uz ogranicenja koja namece sudbina, obezbedjuje srecu u ovom zivotu Ljudske duse se nazivaju efemernim (jednodnevnim) gde se zivot simbolicki vidi kao dan, a smrt kao noc. Jedan zivot je jednak jednom danu, a postmortem egzistencija je jednaka jednoj noci. Dajmon za koji se dusa hvata je esencija zivotne sudbine, cuvar forme zivota i ona sila koja ce sudbinu odrzavati u pravcu njenog potpunog ostvarenja. Procitajte "Republiku" (Drzavu) i Timaj obavezno svi koji ste zainteresovani za osnove tradicionalne astrologije.