Duboko smo u trecoj deceniji od kada su nam anticki i srednjovekovni astroloski tekstovi ponovo postali dostupni zahvaljujuci intenzivnim naporima u prevodjenju i sredjivanju materijala od strane nekolicine posvecenih entuzijasta. Iako je nova renesansa tradicije pocela i koju deceniju ranije u Britaniji, dovoljna kolicina materijala javlja se tek pocetkom 21. veka. I dok je na zapadu (pokazuje se sada i u Rusiji) ovaj proces obnove shvacen dovoljno ozbiljno da malo koji astrolog moze da ga izignorise, na prostorima bivse nam zajednicke drzave modus astroloskog delovanja i dalje ostaje duboko opskuran u svakom pogledu. Jednako po osnovu argumentacije u vezi sa odgovorima na pitanja zasto i kako u vezi sa predmetom astrologije i po osnovu poznavanja istorije ove discipline. Valjda nigde u svetu nije moguce predstavljati se kao astrolog koji prenosi znanje, formalno drzi skole i izdaje privatne sertifikate, a da o astrologiji tako malo zna kao sto je to slucaj kod nas. I ne samo da zna malo, vec je samouvereno sklon da govori i o necemu o cemu ne zna, prakticno, nista. Iako zna da ne zna astrolog sa ovih prostora veruje da ni ne treba da zna jer je u nekom nasledjenom skretanju sa bitne tacke novodobske krize tradicionalnih sistema i znanja pogresno pokupio kvalifikaciju o intuitivnom ucenju astrologije. Kako je intuitivna spoznaja genericki suprotna ucenju kroz proces misljenja do kraja ostaje nejasno kako sebi i drugima objasnjavaju konstrukciju delova astroloskog predmeta na intuitivan nacin. U poslednje vreme svedocili smo svasta, od stava da su "energije znaka, planeta i kuce" iste, preko konstatacije da je Mars malefik jer mu je putanja ekscentricna pa kako nisu mogli da ga "povataju" po epiciklu zalepili su mu lose osobine, da je Merkur egzaltiran u Skorpiji, odnosno, Vodoliji jer se nekome tako dopada, da je ljubavnik u znacenju trece kuce horoskopa, do tvrdnje da su Haldejci intuitivno oblikovali znakove, racionalizujuci prethodni praistorijski proces intuitivnog sagledavanja Zodijaka i dok on jos nije bio ni blizu svoje pojave na istorijskoj sceni. Dakle, po tvrdjenjima slobodnih intuitivnih amatera astroloski Zodijak kao skup 12 tipova licnosti je konstruisan i pre nego sto je usao u astrologiju i postao prepoznat kao takav. Analiza logickog procesa koji dovodi do ovako besmislenog zakljucka ne moze biti predmet naseg razmatranja ovde bez da se ne predje granica pristojne kritike, kada poziv na materijalne dokaze i racionalne argumente ne daju nikakve rezultate. Da li astrologija danas ima posla sa neuracunljivim ljudima, ljudima sa ozbiljnim poremecajima u funkciji misljenja ili se, ipak, najvecim delom radi samo o neukosti i neozbiljnosti i nije stvar za procene sa nase strane, jer nismo strucnjaci za socioloska, medicinska i psiholoska pitanja. Ipak, mozemo da konstatujemo na osnovu naseg iskustva da su stvari duboko pogresne i vrlo rezistentne na cinjenice i jedino sto mozemo je da doprinesemo pojacanom prezentovanju tih cinjenica. Kako sam sigurna da nijedan astrolog sa ovih prostora koji se bavi onim sto danas nazivamo modernom astrologijom ne zna nista o istoriji astrologije ova tema ce biti posvecena istoj. Kroz kratke izvode iz knjiga nekoliko autora (Tamsin Barton, Dzejms Holden, Rodzer Bek i Dzim Tester) pokusacu da, kroz duzi period, ukratko predstavim glavne tokove astrologije od njene prve pojave u Vavilonu do sistemskog uoblicavanja od strane Grka u periodu od sedam, osam vekova koliko je trajalo oblikovanja horoskopije. Temu pocinjem sa uvodnim citatom iz knjige "Drevna astrologija" autora Tamsin Barton, izdate pod pokroviteljstvom Odseka za istoriju nauke Univerziteta u Kembridzu.
" Astrologija je neverovatno otporna disciplina. Krajem proslog veka (autor ovo pise 1994. godine), kada je klasicna studija drevne astrologije bila napisana od strane Buse-Leklerka, cinilo se da je astrologija trajno nestala sa istorijske scene. Kao da je pisao istoriju jednog davno umrlog oblika sujeverja. Ali od tada astrologija pocinje da se obnavlja i vozilo koje ju je ponovo izvuklo na istorijsko videlo nesumnjivo su bili novinski horoskopi. Prva publikacija ovog oblika astrologije prvi put se pojavila u Sandej Ekspresu u cast rodjendana Princeze Margarete 1930. godine. Od tog momenta novinska astrologija solarnih znakova, ne samo da je integrisana u britansku popularnu kulturu tog vremena, vec je brzo podstakla imitatore diljem sveta. Patrik Voker, doajen ovog oblika popularne astrologije, tumaceci nedeljni horoskop je jednom prilikom rekao:
"Sunce u veoma osetljivom i emotivnom znaku Raka poziva vas da obratite paznju na odnose, uslove i situacije koji su se pogorsali u proteklih sest meseci i zatim da odlucno i nemilosrdno odbacite sve sto prepoznate kao prepreku ili stvar bez dalje vrednosti. Jos danima sanse nece biti na vasoj strani, ali uz malo culnosti, samopouzdanja i volje nadmasicete sve prepreke."
Ovo je toliko daleko od astrologije na koju cete naici u nastavku ove knjige. Ne samo da je cinjenica o znacaju solarnih znakova istrgnutih iz konteksta moderan fenomen, vec celokupan izraz i stil je potpuno stran drevnim astrolozima.Moderan stil je stil savetnika koji je zabrinut za emocionalno dobrostanje citaoca i najuspesniji astrolozi danas su se postavili kao savetnici (lajf kouceri) koji kombinuju astrologiju sa psiholoskom sugestivnom terapijom u pozadini. Drevni astrolog nije tesio na ovakav nacin, vec je tezio predikciji i pomoci u vezi sa nekom vrlo konkretnom odlukom. Evo kako izgleda savet za model rada i ucenja starog astrologa:
"Uci i sledi sve jasne odlike vrline...Budi skroman, uspravan, trezan, jedi malo i budi zadovoljan sa malim kako sramna ljubav prema novcu ne bi naudila slavi ove bozanske nauke...Gledaj da svoje odgovore javnosti dajes jasnim glasom na takav nacin da od tebe ne moze biti trazeno da odgovoris, a sto nije dozvoljeno...Imaj zenu, dom, porodicu i iskrene prijatelje..."
Nije tesko uociti razliku u dva pristupa. Moderni savetnik se fokusira na individualizam svodeci jednostavnost stila na uniformne solarne znake Zodijaka koji, po svim istoricarima astrologije, predstavljaju ekskluzivu 20. veka jer su jednostavan i prijemciv model za privlacenje publike. Tradicionalni astrolog, pre svega, vodi racuna o sebi, svom integritetu, znanju i moralu jer bez te prethodnice nije moguce uci u proces valjane astroloske interpretacije. Znanje, skromnost i vrlina pre nego sto se predje na savetovanje drugog. Da li smo u prekidu izmedju starog i novog izgubili sve tri karakteristike dobrog astrologa je tema za drugi put. U nastavku cemo se baviti pocecima astrologije prema kazivanju Dzima Testera i Dzejmsa Holdena. Takodje, bice prezentovani i materijalni dokazi o tome da se uvek govorilo o znaku na ascendentu (izuzev dekanatskih delova sto je posebna tema u vezi sa egipatskim delom horoskopije) kada se deo Zodijaka uoblicavao u konkretnost na nivou natala, katarhai ili horarnog trenutka vremena i uporediti opisi opstih zodijackih skica sa konkretnim celinama koje nastaju tek kroz okvir horoskopa. Sta znaci topao, suv, muski, brz, glasan u odnosu na siru sliku konkretnije deskripcije znaka u 1. kuci i zasto se ta dva nivoa razlikuju. No, pre toga pisacemo o tome kako je sve pocelo. I ostali se mogu slobodno ukljuciti sa svojim izvorima i izborima iz njih.