SOLARNI ZNACI
Prezasiceni svakodnevnim “astroloskim sadrzajima” u trosenju savremenih medijskih prostora, vise ili manje nauceni i obuceni u davanju astroloskih saveta, danasnji astrolozi, odnosno, najveci broj njih, jos uvek vrlo perzistentno fokusira paznju publike na konstatacije i prognoze koje se ticu solarnih znakova. Ipak, prica o solarnim znacima, pokazace se, rodila se na periferiji astroloske vestine, u 18. veku prakticno iako nikakve veze nije imala sa par milenijuma prethodne astroloske tradicije. Povrsna i netacna u interpretaciji nezasluzeno je zasela na tron astroloskog identiteta, kako astrologije same, tako i svakog od nas. Verovali ili ne, astrologija solarnih znakova je velika laz, periferija astrologije licnosti i prva referenca misticnog njenog dela o kojem se vise ne govori jer su licnost i individualnost predmet savremenog astroloskog interesovanja. Nekada je to bio covek prema Kosmosu, sada covek prema coveku i sebi samome. Ipak, solarni znak ne predstavlja stozer licnosti vec stozer duse, odnosno, muski deo dusevne esencije coveka. Kako ni psihologija kao savremena nauka ne poznaje, odnosno, ne priznaje ove termine, tako ni savremeni astrolozi ne znaju sta solarni znaci zaista jesu. Licnost koja nas opredeljuje kao individuu u ovom svetu sa solarnim znakom ima vrlo, vrlo malo, tek jednu petinu, nekada i manje. Razlozi zbog kojih se astrologiji desila ova zabluda isti su oni razlozi koji su zauvek opredelili tradicionalnu od moderne astrologije i na to je mnogo puta, mnogo reci srcano potroseno. Razumevanje astrologije, ponovljeno po stoti put, radja se iz razumevanja njenog predmeta i odvajanja istog od njene metodologije. Savremeni astrolozi kada govore o astrologiji definisu je preko tehnika, a ne onog idejnog okvira koji se puni sadrzajem temeljnih principa. Predmetni princip se sjedinio sa tehnikom u konfuziji prezivljavanja astrologije u vremenima uspona naucne epohe i tako sraslo, nagomilano tkivo vise ni jednim interventnim zahvatom nije bilo moguce ispeglati. Da se manemo suvisnih reci, nas ne opisuje solarni vec znak na ascendentu, vladar znaka na ascendentu, lunarni znak i tzv. almuten geniture. U tradiciji je tako bilo od pocetka do kraja i lako je za proveriti citanjem samo uvodnih lekcija bilo kojeg udzbenika natalne astrologije. Ne vi niste Bik ako ste rodjeni sredinom maja meseca vec vas, u najvecoj meri, opisuje onaj znak koji se na istoku dizao u trenutku u kojem ste se odvojili od svoje majke. Razloga za ovo ima vise, prvi je vremenski i tice se istine da se blizi vremenski trenutak konkretnije manifestuje na prostornom planu od daljeg parnjaka. Sekunda je bliza od minuta, minut od casa, cas od dana, dan od meseca, mesec od godine, a ovaj od svake druge epohe koja se definise vecim brojem vremenskih jedinica odjednom. I ne samo da je ova stvar tako bazicno logicna, vec je i bazicno filozofski potkrepljena. Manje se sadrzi u vecem, veci ciklus pripada visoj sferi, pripada visebrojnom subjektu, koletivitetu, manji ciklus je licniji i imanentan onome sto nazivamo licnoscu, a sto je samo forma (odora) etericne esencije prima materie stvaranja, odnosno, duse i njenog bezvremenog dela, tj. duha. Solarni znak je odredjen relativno visoko pozicioniranim vremenskim entitetom (mesecom) dok je ascendent slikovni izraz najblizeg i najnizeg vremenskog trenutka, trenutka radjanja koje se desava u jednom minutu prakticno. Horoskopos, grcki termin za prvi stepen ekliptike na istocnom horizontu, ima znacenje u vezi sa odredjivanjem casa i slike najmanjeg vremenskog trenutka.
Sta se tacno desilo u 18. i jos vise u 19. veku predmet je posebne studije i sustina se negde kratko svodi na sazimanje interpretativne astrologije na formu almanaha. Interpretativna astrologija u tradiciji se ticala pravila i delineacija tumacenja razlicitih horoskopskih karti koje se razvrstavaju prema astroloskoj grani, dok je almanah bio detaljno pomocno sredstvo, odnosno, izvor matematickih podataka koji su se koristili za primenu metodologije. Sama rec almanah poreklo moguce ima u grckom almenichiaka koja se dovodi u vezu sa kalendarom, ali astroloski izvori sugerisu da moguce sama rec pre ima veze sa arapskim al-manakh u znacenju climate. Climata se u Ptolomejevo vreme odnosila na tabele ascenzija delova ekliptike razvrstane prema geografskim sirinama, a u srednjem veku sa vremenskim prognozama. Pored ova dva znacenja almanah ce u poznom srednjem veku u Evropi podrazumevati sveobuhvatne tabele pozicija i kretanja nebeskih tela, ono sto danas nazivamo efemeridama. Od 18. veka almanah postaje interpretativno i pomocno sredstvo u isto vreme, a kako je prema prirodi uredjenih kategorija nemoguce na ovaj nacin integrisati po vrsti i rodu razlicite stvari, tradicionalni astronomski almanah odvaja se od svoje sustine i pretvara u zabavni almanah solarnih znakova, najjednostavnijih za odredjivanje na prvu loptu cime se publika umnozava do broja koji daleko prevazilazi dozvoljenu popularnost drevne astrologije. Da astrologija nije za svakog i nije za mnostvo znalo se odvajkada, ali danas ovakav stav vise nije prihvatljiv i kako bi se astroloska stvarnost prilagodila imperativu populisticke psihologije licnosti, solarni znaci preuzimaju ulogu koja im nikada u tradiciji pripadala nije. Sunce je, kao sto rekoh, simbol duha, ali o duhu se ne zna, prakticno, nista. Nije se znalo ni u ta drevna vremena, ne zna se ni danas, ali za razliku od tih vremena kada se taj apstraktni duh podrazumevao, danas isti vise ne postoji u astroloskim razvrstavanjima jer je srediste paznje preuzela “persona”, licnost kojom nas vreme i prostor razvrstavaju u pripadajucoj vrsti. Ipak, ni to nase stozerno i sjajno Sunce nije odvojeno od pameti na takav nacin da ga ne mozemo prepoznati u konkretnoj horoskopskoj manifestaciji. Mozemo, ali, na nesrecu savremenih inrepretatora, njegova je manifestacija daleko manje licna nego sto se to razume. Sunce je prema svim starim izvorima simbol muske linije, oceva i otaca, muzeva u zenskim, autoriteta u muskim nativitetima. Sunce je i vise od ovoga jer kao i svaki astroloski simbol nosi svoju univerzalnu i mundanu simboliku. Od oca, preko slave do nekretnina ili prijatelja, ali nikada ekskluzivno “Ja” osim ako osoba nije rodjena sa Lavom na ascendentu. Jedino tada Sunce postaje prvi licni horoskopski faktor. Na drugom nivou, Sunce je u tradiciji bio jedan od cetiri nosioca temperamentalne strukture, ali je i tu vrlo malo bilo vezano za znak u kojem se zateklo, a vise za godisnje doba. Tako Sunce u Biku u ukupnoj formuli nije nosilo zemljanu vec vazdusnu komponentu jer se deo ekliptike (solarne putanje) u ovom znaku, pre svega, odnosi na centralni period prvog godisnjeg doba koje pocinje sa ekvinocijem. Prolece je sangvinija, a sangvinija je vazduh i njemu u ovom visokom vremenskom planu pripadaju prva tri zodijacka znaka. Prolece je sangvinija jer dan konacno postaje duzi od noci, muski princip ponovo prevladava, a kako se sve u astrologiji deli prvo na dva osnovna principa, od cetiri elementa, dva su muska, a dva zenska. Tako Bik iz ove price na visem planu postaje deo muskog, sangvinicnog entiteta, na nizem, zenskog, zemljanog. Temeprament Sunca u Biku u ukupnoj formuli vrlo se malo razlikuje od temperamenta Sunca u Ovnu, ali se razlikuje veoma ako je Lav na ascendentu. Dubinu i preciznost tradicionalnog astroloskog razmisljanja moguce je asimilovati jedino prakticnom primenom ovih uputa i proverom u stvarnom zivotu. Natalna analiza cesto je pocinjala na ovaj nacin, procenom temperamenta i nikada izolovanim solarnim znakom. Kada se o Suncu govorilo, govorilo se jedino u konteksu deriviranih njegovih znacenja (univerzalnih i mundanih i nikada licnih). Ipak, postoji predmetno principijelniji razlog za ovo i on se tice same sustine zodijackih znakova i njihovog izvornog znacenja.